secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat zet in op ‘de grootste onderhoudsopgave ooit’ om de infrastructuur van (vaar)weg- en spoor en watersysteem op 'basiskwaliteitsniveau' te houden. Daarnaast geeft IenW prioriteit aan verbetering van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Dat is nu ‘te vrijblijvend en gefragmenteerd’.

Optimaliseren van het beheer van het watersysteem is niet langer toereikend om de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen: er zijn oplossingen buiten het waterbeheer nodig. Dat is 'de kernboodschap' van de gezamenlijke overheden in het Deltaprogramma 2025, schrijft deltacommissaris Co Verdaas in zijn aanbiedingsbrief aan minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.

De test met de Bubble Barrier in het Westerdok in Amsterdam is een succes. Het luchtbellenscherm haalt elk jaar ongeveer 1 ton plastic uit de grachten, meldt watercyclusorganisatie Waternet. Gemeente Amsterdam en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben daarom besloten dat de BubbleBarrier blijft. En ze gaan onderzoeken waar in de stad nog extra bellenschermen kunnen komen.

De Unie van Waterschappen en Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland, missen in het regeerprogramma van het kabinet Schoof concrete invulling van beleid en ‘aanknopingspunten voor echte actie’. Het akkoord doet onvoldoende recht aan de urgentie van de problemen in het waterbeheer en de drinkwatervoorziening. 

Het kabinet Schoof wil nieuwe bestuurlijke afspraken maken over financiering, sturing en aanpak van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Volgend jaar komt het kabinet met een kabinetsbrede actieagenda hitte. In 2026 volgt een nieuwe Nationale Klimaatadaptatie Strategie (NAS) en een hernieuwd programma Ruimte voor de Rivier. Met de vaststelling van Nationale Grondwater Reserves wil het kabinet gebruik van grondwater reguleren.

Hoewel het hoogwater in de wintermaanden van 2023/2024 niet bedreigend was voor de veiligheid van de rivierdijken, legde het een grote druk op dijkbeheerders van de waterschappen en leidde het tot schaarste van materieel. Dat blijkt uit een evaluatierapport van het Expertise Netwerk Waterveiligheid en STOWA. Een gecoördineerde, nationale afstemming is nodig om effectief overstromingsrisico’s te kunnen beheersen, is een conclusie van de onderzoekers.

De gezamenlijke waterschappen trekken 1,25 miljard euro extra uit voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) om de dijken veiliger te maken. Voorwaarde is wel dat het kabinet met hetzelfde bedrag over de brug komt. De extra uitgaven zullen tot een verhoging leiden van de waterschapsbelasting voor elke burger.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@P.C. de RuiterOppervlakte is aangepast in 67 hectare.
Geachte Redactie, Dank voor uw bijdrage voor de uitreiking van de Keppler-prijzen. Afkomstig van een agrarisch akkerbouwbedrijf in het zuiden van de Haarlemmermeerpolder en betrokken vanaf het allereerste begin, de oplevering en dan nu een prijs als beloning. (Raadswerk Haarlemmermeer en fractie-ondersteuning Bestuur Rijnland)
Bovendien nog een tweede prijs in Hoofddorp, de Winnaar van de Publieksprijs de Gerritshoeve / Kastan van Ontwerper Architectenbureau Gijs de Waal. (Winnaars Arie Keppler Prijs 2024 - Architectuur.nl) Ik heb vaak en veel moeten uitleggen waarom juist in deze ruimte vragende polder opnieuw een aanslag wordt gedaan op vruchtbare agrarische grond. *)
De aanleiding van mijn reactie is een fout in de oppervlakte maat van de Piekberging, 16 ha. moet 67 ha. zijn. Aansluitend heb ik nog een verzoek om met een link ook de informatie over de Piekberging zelf te ontsluiten: https://www.rijnland.net/actueel/nieuwsoverzicht/piekberging-haarlemmermeer-wint-arie-keppler-prijs-2024/
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/ 
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/veel-gestelde-vragen-piekberging-haarlemmermeer/ *)
En de lozingen van de waterschappen zelf? Heeft al iemand een idee wat daar aan te doen is?
Interessante innnovatie.
Wat ik me nu afvraag met die sluitdeuren: ze moeten een faalkans hebben van iets van 10^-4 per jaar, mogelijk nog een factor 10 lager.
Hoeveel kogels heeft men laten vallen (op verschillende plaatsen) om te concluderen dat de faalkans als gevolg van een impact (25 kg bal van 22 meter hoogte lijkt me inderdaad een aardige klap geven) op een voldoende laag niveau zit?
Natuurlijk is een gat op één plek niet direct einde levensduur van deur, maar hij zal iig niet mogen bezwijken.