secundair logo knw 1

Foto: Natuurmonumenten / Binne-Louw Katsman

Natuurmonumenten en de aannemerscombinatie Groene Kade hebben een innovatieve emissiearme methode voor zandtransport bedacht om de kades in het Fochteloërveen te herstellen. Er wordt een elektrisch aangedreven lopende band van ruim twee kilometer ingezet. Hiermee wordt minstens 80.000 vrachtwaterkilometers bespaard.

In het natuurgebied Fochteloërveen wordt sinds het najaar van 2022 een grootschalig kadeherstelproject uitgevoerd. Daarbij worden de oude houten kades die lekken, vervangen door kades van zand en leem. In de eerste fase is ruim 20 kilometer aan kade aangepakt aan de randen van het veengebied. Nu volgt de tweede fase van zo’n 35 kilometer aan kade dieper in het gebied.

Achteruitgang van natuurkwaliteit stoppen
Het 2.500 hectare grote Natura 2000-gebied ligt op de grens van Friesland en Drenthe en is een van de laatste en grootste open hoogveengebieden in het noordwesten van Europa. Er leven meer dan 300 dier- en plantensoorten die op de rode lijst staan.

Het herstellen van de kades en het verbeteren van de waterhuishouding zijn volgens Natuurmonumenten van essentieel belang om de achteruitgang van de natuurkwaliteit te stoppen. Met de nieuwe kades wordt het regenwater goed vastgehouden en daardoor blijft de biodiversiteit beter behouden.

Gezien de grote schaal van het kadeherstel is het onmogelijk om de werkzaamheden zonder negatieve gevolgen uit te voeren, wordt opgemerkt. Natuurmonumenten rekent er wel op dat de uitstoot van stikstof en CO2 tot een minimum kan worden beperkt. Er wordt gestreefd naar een emissiereductie van minstens 85 procent ten opzichte van een traditionele uitvoeringsmethode.

Geen transport met vrachtwagens meer
Zand en leem zullen voortaan niet meer met vrachtwagens dwars door het natuurgebied worden vervoerd, maar met een elektrisch aangedreven transportband. De energie voor de transportband wordt opgewekt met zonnepanelen bij het nabijgelegen zanddepot. Zoiets is in Nederland bij natuurherstel niet eerder gedaan, aldus Natuurmonumenten. 

Het transport met de lopende band is over een lengte van ruim twee kilometer. Het komt erop neer dat op deze manier een volume van 20.000 vrachtwagenladingen zal worden vervoerd.

Het zand werd al vanaf de winningslocatie tot aan het zanddepot getransporteerd via een elektrisch aangedreven pomp en een speciaal aangelegde pijpleiding. Door de innovatieve methode zal het transport nu ook helemaal elektrisch gaan tot ver in het natuurgebied. In het centrale deel van het Fochteloërveen komt het zand en leem terecht in een stortbunker en van daaruit gaat het vervoer naar de te herstellen kade. Daarmee worden minimaal 80.000 vrachtwagenkilometers uitgespaard.

Ook voor de rest staat emissiearm werken voorop. Zo worden volledig elektrische kranen gebruikt voor het ontgraven van grond en veen en het verwerken van zand en leem in de toekomstige kades. Om deze grondstoffen vanaf de stortbunker naar de kades te brengen, worden tractoren op waterstof ingezet.

Niet eerder zo’n project bij natuurherstel
Volgens Natuurmonumenten is een project van deze omvang en met zulke grote volumes aan grondverzet – minimaal 400.000 kubieke meter – niet eerder op een dergelijke emissiearme manier uitgevoerd bij natuurherstel. De bedrijven Avitec, Oenema Groep en Gebroeders Kok die samen de aannemerscombinatie Groene Kade vormen, hebben hun machinepark en transportmateriaal hiervoor speciaal laten aanpassen en bouwen.

Momenteel vinden nog de opbouwwerkzaamheden voor de tweede fase van het project plaats. Deze zijn naar verwachting in november klaar. De elektrisch aangedreven transportband zal dan de komende jaren zorgen voor het zand- en leemtransport.

Transportband zand in Fochteloërveen 2Foto: Natuurmonumenten / Binne-Louw Katsman

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland
Dat klinkt allemaal mooi, maar wat als er in de tussentijd een zware storm met hoog water langskomt? Jullie spreken jezelf gewoon tegen. Jullie zeggen dat de duinen, om de veiligheid te waarborgen,  minimaal 7,64m hoog en 43 meter breed moeten zijn. Dat zijn die z.g. 'kerven' absoluut niet. Maar dat zou geen probleem zijn, want de golven doven uit op het oplopende profiel. Hoe kunnen beide beweringen tegelijkertijd waar zijn? Graag een goed onderbouwde reactie. 
Goed dat je dit doet Jelmer. Er zit zoveel kennis verstopt in het verleden. Door daar goed naar te kijken kun je waardevolle oplossingen in het heden creëren 👍🏼erfgoedstichting De Hollandse Cirkel (www.hollandsecirkel.nl)  werkt er al jaren aan om de historie van de geodesie/landmeetkunde/geo-informatie te kunnen ontsluiten naar het heden en de toekomst. 
@H2O redactie Geachte Redactie, dank voor uw correctie en web-site verwijzing naar de Piekberging.
Nu de dijken goed met gras begroeid zijn, test Rijnland de Piekberging Haarlemmermeer in Buitenkaag van donderdag 7 tot en met dinsdag 19 november. We vullen en legen de piekberging één keer om er zeker van te zijn dat alles goed werkt. Volg de test live via de livestreams
@Peter VonkRijkswaterstaat schrijft:
'Iedere keer als de sluisdeur opengaat, stroomt er 10 miljoen kilo zout het Noordzeekanaal in.'