secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Waterschap Vallei en Veluwe gaat een waterfabriek in Wilp bouwen. De installatie is een nieuw zuiveringsconcept, waarmee het waterschap 75 procent meer stikstof en fosfaat uit het vervuilde water wil halen. Doel is daarnaast om 80 procent van de medicijnresten te verwijderen, 90 procent minder slib over te houden en 90 procent minder chemicaliën te gebruiken. Geraamde kosten: 20 tot 30 miljoen euro.

Het Groninger Landschap is begonnen met de herinrichting van Polder Breebaart, een brakwatergetijdengebied vlakbij Termunten. In de komende maanden wordt 70.000 kubieke meter slib verwijderd en afgevoerd naar de Kleirijperij van Ecoshape. De gerijpte klei gebruikt waterschap Hunze en Aa’s voor versterking van de Brede Groene Dijk.

Een extreem grote watervraag, scheuren in dijken, grondwater dat op sommige plekken vele decimeters daalde onder de gemiddeld laagste grondwaterstand en nadelige effecten voor wateren in met name stedelijke gebieden, zoals stank, blauwalg en vissterfte. De droogte van 2018 bezorgde Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) een flink aantal problemen, zo blijkt uit de evaluatie die het schap maakte.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning
Kijk dat is onderzoek met resultaat. Is het mogelijk dit naar de EU cie-leden te sturen die besluiten over toepassing drijfmest en Renure ipv Kunstmest -N. Toch flikken ze het om de norm voor Kunstmest- N hoog te houden. In Nederland is in vele onderzoeken en metingen aangetoond dat in de derogatiegebieden de NO3 gehalten veel lager zijn dan de de norm EN lager dan in niet derogatie gebieden!