In de haven van Stavoren is de Shoreliner geïnstalleerd. Het door Tauw ontwikkelde systeem vangt plastic op een natuurlijke manier op, waarna dit kan worden verwijderd. Deze oplossing is ook geschikt voor het plasticvrij houden van getijdenparken en monitoring.

De Shoreliner is op 3 mei officieel in gebruik genomen door wethouder Erik Faber van de gemeente Súdwest-Fryslân. Het systeem bestaat uit een drijvende tube van zo’n zestig meter lang met een zeildoek eronder en een opvangbak. Hiermee wordt voorkomen dat drijfvuil en microplastics het talud van de haven van Stavoren kunnen bereiken. Advies- en ingenieursbureau Tauw is verantwoordelijk voor ontwerp, vergunningaanvraag en uitvoering.

Voor tweede keer toegepast
Gustav Egbring 180 vk Gustav EgbringProjectmanager Gustav Egbring van Tauw licht de werking van het systeem toe: “De haven is een beetje een dood eind. Omdat de wind hoofdzakelijk vanuit het zuidwesten komt, ligt de Shoreliner in het noordoostelijke deel. Het vuil wordt door de wind en via de geleider naar de opvangbak gedreven. Die zal eens in de twee à drie maanden met behulp van een kraan worden geleegd. Het systeem beweegt netjes met de waterstand mee. In de opvangbak zit een deurtje dat dichtgaat bij bijvoorbeeld wind uit het noorden.”

Het is voor de tweede keer dat het nieuwe systeem in de praktijk wordt toegepast, vertelt Egbring. “De uitvinders van het systeem Paul Stook en Auke Piersma hadden het idee om hiermee de baai van Rio de Janeiro plasticvrij te houden tijdens de Olympische Zomerspelen van 2016. Ondanks enkele bezoeken met een Nederlandse delegatie van het bedrijfsleven heeft dit ten slotte niet geleid tot een project. We zijn daarna verdergegaan en daaruit kwam een pilot in de Rotterdamse Lekhaven voort. Hier hebben we, net als nu in Stavoren, over de volle breedte van de haven het opvangsysteem neergelegd. Daarmee wonnen we in 2018 de prijs voor het meest duurzame havenproject in Rotterdam.”

Systeem doorontwikkeld
Tauw werkt bij de Shoreliner samen met de middelgrote bedrijven Buitink Technology die het zeildoek levert en Van Kaam die het opvangoog maakt. Egbring: “Wij hebben met zijn drieën al doende de constructie verbeterd. Het systeem is voor Stavoren doorontwikkeld. De ophanging aan de palen is verbeterd met een soort dobberconstructie. Ook is een stevig zeildoek aangebracht en zijn er verbeteringen aan het opvangoog en het sluitstuk richting de kademuur doorgevoerd.”

Het verzamelde afval wordt niet alleen verwijderd, maar ook door Tauw geanalyseerd. Egbring wijst op de ervaring in de Maasstad. “De afgelopen twee jaar is ruim vijfhonderd kilo aan drijfvuil uit de Lekhaven gehaald. Dit analyseren we. Wij hebben hiermee inzicht gekregen in onder andere de hoeveelheid microplastics die zich in het verzamelde drijfvuil bevindt. Dat heeft veel data opgeleverd, die Tauw verder deelt binnen de Community of Practice Plastic voor de Maas-Rijndelta.”

Nu ook voor getijdepark
Tauw gaat in opdracht van de gemeente Schiedam nu een Shoreliner ontwerpen om het nieuwe getijdepark in de Wilhelminahaven plasticvrij te houden. Tevens is het plasticafvangsysteem recent als innovatie opgenomen in het programma Schone Rivieren, waarin IVN, Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee de komende vijf jaar - naast het opruimen van de oevers met vrijwilligers - een grootschalig afvalonderzoek opstarten. “Het systeem is voor diverse soorten wateren geschikt”, zegt Egbring. “De omstandigheden moet hiervoor wel gunstig zijn. Het gaat echt om maatwerk.”

Volgens Egbring neemt de belangstelling voor het systeem duidelijk toe, ook vanuit het buitenland. “Het thema van het verwijderen van plasticsoep is hot op dit moment. Het is belangrijk dat de opdrachtgever bij zo’n innovatie zijn nek wil uitsteken. De gemeente Súdwest-Fryslân durft dat.”

 

MEER INFORMATIE
Tauw over opvang plastic in Stavoren

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!