secundair logo knw 1

Met een aantal aanvullende afspraken over nieuwe ontwikkelingen kan het in 2011 gesloten Bestuursakkoord Water volgens de deelnemers weer een aantal jaren mee. Gisteren presenteerden zij deze ‘toekomstvisie’.

De kansen van de informatiesamenleving, de risico’s van digitale dreigingen, regionaal waterbeheer en de implementatie van de Omgevingswet in 2021 zijn de vier 'pijlers’ waarop die is gebouwd. ''Het mooie is dat het Bestuursakkoord nog steeds actueel is. Nu maken we een volgende stap’’, zegt woordvoerder Amarins Komduur van Vewin, de vereniging van drinkwaterbedrijven.

Samen met de waterschappen, gemeenten en het Rijk sloten de drinkwaterbedrijven in 2011 het Bestuursakkoord Water. Daarin werden afspraken gemaakt om de doelmatigheid van het waterbeheer te vergroten, dat wil zeggen dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn verdeeld en dat er zoveel mogelijk wordt samengewerkt om de kosten te drukken.

Dat lukt heel aardig, zo constateren de partijen zelf en zo bleek ook dit voorjaar uit het rapport De Staat van ons Water. Door in 49 verschillende regio’s gezamenlijk op te trekken, zijn al veel doelstellingen bereikt en bleven de kosten toch binnen de perken.

Wensenlijstje
Maar er zijn wel een aantal nieuwe ontwikkelingen die volgens de ondertekenaars om aandacht vragen. Daarom bevat de toekomstvisie nieuwe doelen en aanvullende afspraken die de samenwerking ''een extra impuls’’ moeten geven.

Daarnaast worden aan zogenaamde versnellingstafels nog afzonderlijke ‘bestuurlijke afspraken’ gemaakt over klimaatadaptatie en waterkwaliteit. ''We hebben nog wel een wensenlijstje’’, erkent Komduur.

Dan gaat het onder andere om een transparant vergunningenstelsel voor het gebruik van risicovolle stoffen en om maatregelen om de normoverschrijding van gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. De gesprekken hierover lopen nog. ''De minister heeft beloofd aan te sturen op ‘harde handtekeningen’, dus daar rekenen we op’’, aldus Komduur.

Personele kwetsbaarheid
In de gisteren gepresenteerde aanvulling bij het Bestuursakkoord Water ligt het accent op het verminderen van ‘personele kwetsbaarheid’. ''Voor alle organisaties geldt dat de steeds complexere taken om de aanwezigheid vragen van specifieke kennis en samenwerkingscompetenties bij professionals. En dat terwijl veel ervaren medewerkers de komende jaren met pensioen gaan en de krapte op de arbeidsmarkt voor technisch personeel groeit’’, zo valt te lezen.

Om hier iets aan te doen, willen de samenwerkingspartners de banden met regionale opleidingsinstituten aanhalen en studenten mogelijkheden voor stages en afstudeeropdrachten aanbieden. Het Nationaal Watertraineeship wordt genoemd als goed voorbeeld.

Ook willen de vijf partijen samenwerken bij het tegengaan van cybercrime, -spionage en -sabotage binnen de waterketen. Wanneer systemen en processen verstoord worden, kan dat grote gevolgen hebben voor de volksgezondheid, de veiligheid en de economie, beseffen ze.

De afspraken zijn ondertekend door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereniging van drinkwaterbedrijven in Nederland (Vewin), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk.

 

Meer informatie:

Aanvullende afspraken Bestuursakkoord Water

Vewin voelt zich gesteund door rapport over waterkwaliteit

Minister: Nederland op schema met doelen waterkwaliteit

Minister werkt aan Bestuursakkoord Waterkwaliteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi verwoord. Het kabinet in spé heeft velen verleid met termen als 'het geven van duidelijkheid', terwijl er in de praktijk door in te zetten in bewezen niet duurzaam beleid, er grote onzekerheden gaan ontstaan. Ook hier moet het gezegde van 'de wal keert het schip' zich klaarblijkelijk nog maar weer eens in de praktijk gaan bewijzen.
Geheel eens met de reactie van dhr. Peters. "Natuur is leuk", maar even niet als het de landbouw in de weg zit. Dan poetsen we het weg als lastig (kleine snippers??) of ongewenst. Gemiste kans want, afgezien de intrinsieke verantwoording die de overheid en haar burgers heeft voor het behoud van onze natuur is het ook van groot belang voor drinkwater, economie (recreatie/vestigingsklimaat), wetenschap en het welbevinden van miljoenen mensen. En dat poets je niet weg tegen de marginale landbouw- en visserijbelangen. 
Ik vond het regeerakkoord een verademing na jaren waarin de werkende meerderheid de hobbies van allerlei clubs betaalde. Als kostwinner betaalde ik sowieso elke maand al een flinke boete. Er is in het hele akkoord toch ook geen enkele veroordeling te lezen voor mensen die vrijwillig kiezen "groen" te leven? Als je dat wilt, ben je toch vrij daarin?
Passende citaten: "Er wordt ingezet op: Een nieuwe, regio-specifieke derogatie van de Nitraatrichtlijn (gebaseerd op gemeten waterkwaliteit zoals in andere landen). En nog een: Daarvoor worden voor natuur, waterkwaliteit, klimaat en luchtverontreiniging waar mogelijk bedrijfsspecifieke emissiedoelen geformuleerd." Wat zijn dat voor criteria? In welke regio's moet dan worden gemeten en waar en bij welke bedrijven passen we dan welke criteria toe? Wie gaat al die gegevens verzamelen en al die metingen desgewenst opnieuw doen? Hoe lang gaat dat duren en hoeveel vervuiling moeten we dan nog toestaan?  En waar slaat 'waar mogelijk' op? We weten toch allang welke industriële vervuiling er is, waar die zich bevindt, en er is toch een kaderrichtlijn water? Dit gaat inderdaad over een ander land. Een ongewenst land.
Tja Jos, Nederland weer van “ons”. Het lijkt mij dat er verschillende “ons” zijn. In veel herken ik mij niet. Kennelijk behoor ik tot een ander “ons”. De “plannen”, ik word er nogal verdrietig van. Ik heb veel bewondering voor jou strijd en lees jouw publicaties graag.