Peter Smit krijgt in het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant de portefeuille Water en Bodem. Smit neemt namens Forum voor Democratie zitting in het nieuwe dagelijks bestuur van de provincie.
Peter SmitDe nieuwe coalitie in Brabant wordt gevormd door VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant. De partijen hebben elkaar gevonden in het nieuwe coalitieakkoord ‘Samen, Slagvaardig en Slim: Ons Brabant’. Dat wordt morgenmiddag gepresenteerd.
Peter Smit was namens de lokale partij Algemeen Belang wethouder in de gemeente Oisterwijk. Hij moest het college van Burgemeester en Wethouders vorige maand verlaten nadat een meerderheid van de gemeenteraad het vertrouwen in hem had opgezegd. Aanleiding was de uitspraak van Smit dat hij de ambitie had om gedeputeerde te worden namens Forum voor Democratie.
Als gedeputeerde water en bodem krijgt Smit nadrukkelijk te maken met klimaatverandering en klimaatadaptatie. In de campagne voor de provinciale verkiezingen profileerde Forum voor Democratie zich vorig jaar als een partij die het klimaatprobleem ontkent.
Het bestaande college van GS bracht vorige maand nog een nota uit met de strekking dat de watersystemen in Brabant robuuster moeten worden om de provincie 'klimaatproof' te maken. Brabant moet in 2050 klimaatbestendig zijn.
MEER INFORMATIE:
Twee werelden na 20 maart
GS Brabant: watersystemen moeten robuuster
In het genoemde Stowa rapport wordt een onderscheid gemaakt naar:
Op basis van de nadere uitwerking kunnen technologen en beleidsmedewerkers van waterschappen een gefundeerde keuze maken voor een natuurlijk systeem, afhankelijk van de specifieke situatie op een RWZI en de gekozen opties:
A. Toepassing van een enkel systeem als ‘stand alone’ techniek als uitbreiding van de RWZI, voor upgrading van het effluent (afloop nabezinktank).
B. Als inpassing in een integraal natuurlijk systeem wat naast effluentbehandeling ook recht doet aan de omgeving en waarbij functies zoals het creëren van natuurlijk, levend water, effluentbuffering, recreatie en natuur gecombineerd worden.
De Waterharmonica's nemen de meeste ruimte in, zeker omdat voor een goede verwijdering van medicijnen laag tot zeer lage belaste Waterharmonica's nodig zijn (zie ook Stowa 2013-07). Dus een hydraulische belasting van zeker niet meer dan 0,05 m/dag. Ofwel een ruimte beslag van 2,5 tot 3,75 m2 per inwoner.
Het totale debiet aan gezuiverd afvalwater in Nederland is ca. 2.000.000 m3 per jaar (CBS, data 2020). Dit zou dan neerkomen op een totaal netto ruimte beslag van 4.000 ha in heel Nederland. Zeg 5.000 tot maximaal 10.000 ha. Dit lijkt veel, maar het is wel met gestapelde belangen en mogelijkheden. Stel 25 cm waterberging: 10.000.000 waterberging, stel dat een kwart van de Waterharmonica's als KRW-waardig wordt beschouwd (is best wel reëel): 500 tot 1.000 ha.... En dan nog recreatie, natuur, CO2-vastlegging, stikstofrechten? Vrienden maken, bufferzones rond de rwzi's. Een voorbeeld van een zoektocht, uitgevoerd door het Wetterskip Fryslân: http://www.waterharmonica.nl/reports/LW289-47_005-rapd02-waterharmonica.pdf. Op weg naar 2027?
Ruud Kampf
Rekel/water
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?