0
0
0
s2sdefault

De populaties van rondtrekkende zoetwatervissoorten in de wereld zijn met gemiddeld 76 procent afgenomen sinds 1970. In Europa is de vermindering nog forser. Dit blijkt uit een studie over trekkende riviervissen op basis van de Living Planet Index.

Het rapport is vandaag gepubliceerd door het Wereld Natuur Fonds, de World Fish Migration Foundation en de International Union for Conservation of Nature. Ook een tiental universiteiten werkten mee, waaronder de Rijksuniversiteit Groningen. In het onderzoek zijn de gegevens van 1.406 populaties van 247 migrerende zoetwatervissen onder de loep genomen. Het betreft onder meer de zalm, de steur, de zeeforel en de paling.

Deze vissen trekken om te paaien van zout naar zoet water of in omgekeerde richting. Ook vissen die over grote afstanden in zoet water migreren, zijn meegenomen. De onderzoekers komen tot de conclusie dat mondiaal gezien de populaties van de vissoorten met gemiddeld 76 procent zijn verminderd tussen 1970 en 2016. Er is niet over de hele linie een achteruitgang te zien; bij een minderheid van de vissoorten zijn aantallen toegenomen.

De afname is het grootst in Europa (93 procent) en in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (84 procent). Noord-Amerika doet het met min 28 procent relatief goed. Voor andere gebieden zoals Afrika en Azië zijn gegevens erg onbetrouwbaar, waardoor de onderzoekers hiervoor geen conclusies willen trekken.

Veel kunstmatige barrières
De afname komt vooral door menselijke oorzaken. De belangrijkste reden is aantasting, verandering en verlies van het leefgebied. Ook overbevissing speelt een grote rol. Volgens de studie zijn er wereldwijd zo’n 58.000 grote dammen, om over kleinere kunstmatige barrières maar niet te spreken (alleen in Europa al 1,2 miljoen). Hierdoor kunnen veel trekvissen niet of lastig hun paai- en voedselgebieden bereiken. Slechts in ruim een derde van de grote rivieren van meer dan duizend kilometer is vrije doortocht mogelijk. Deze rivieren bevinden zich vaak op afgelegen plekken.

Er worden allerlei initiatieven ondernomen om trekvissen een betere doorgang te verlenen. De onderzoekers noemen als voorbeeld de vismigratierivier die dwars door de Afsluitdijk wordt aangelegd. De Verenigde Staten is met maatregelen het verst. In de afgelopen dertig jaar zijn bijna vijftienhonderd dammen, stuwen en sluizen weggehaald. In Europa wordt sinds vijf jaar hard gewerkt aan het verwijderen van niet meer gebruikte obstakels onder de noemer Dam Removal Europe.

Noodplan bepleit
Oskar de Roos 180vk Oskar de RoosVolgens zoetwaterexpert Oskar de Roos van het Wereld Natuur Fonds hebben overheden vaak weinig aandacht voor de problemen die door de afname van het aantal trekvissen ontstaan. Hij wijst onder meer op vis als voedselbron. “Ook het voortbestaan van het kwetsbare ecosysteem in onze zoete wateren staat onder druk. Dat belang wordt nog te vaak onderschat door overheden. De wereld heeft een noodplan nodig om het tij te keren en dit grote verlies aan migrerende zoetwatervissen terug te draaien.”

 

MEER INFORMATIE
Rapport van het onderzoek
Bericht van Wereld Natuur Fonds
H2O-artikel: herstel van vismigratie
H2O-vakartikel: haalbare en duurzame vismigratie

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.