De 21 waterschappen besloten vrijdag hun digitaliseringsaanpak te vernieuwen. In het document de ‘Basis op orde’ worden de minimale doelstellingen geformuleerd. Volgens Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, is het een behoorlijk ambitieus document.
Toine PoppelaarsHet document ‘Basis op orde’ is de opvolger van een gelijknamig beleidsstuk uit 2018. “De digitalisering gaat heel snel,” zegt Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen. “Er komt veel nieuwe regelgeving op ons af, zowel uit Brussel als uit Den Haag. Onze digitale ambities werken we daarom regelmatig bij.”
Na een consultatieronde waarin alle waterschappen hun digitale ervaringen deelden, zijn er nu nieuwe doelen voor vier thema’s: ‘digitale dienstverlening’, ‘digitale organisatie en samenwerking’, ‘digitale informatievoorziening’ en ‘informatiebeveiliging en privacy’. Het gaat daarbij onder andere over toegankelijkheid van websites, het actief openbaar maken van documenten en gegevensuitwisseling onderling.
Poppelaars: “De bottom line is dat de waterschappen er voor zorgen dat we ruim op tijd voldoen aan de geldende regels. Dit document geeft daar de marsroute voor aan. Het is aan de waterschappen zelf om de doelstellingen te realiseren. Vanuit het Waterschapshuis is centrale ondersteuning beschikbaar”
Het document benoemt de wettelijke eisen waar waterschappen aan moeten voldoen. Op sommige vlakken liggen de eisen ook hoger dan wettelijk verplicht. Poppelaars spreekt van een behoorlijk ambitieniveau. “Sommige waterschappen zullen echt nog wel een stapje bij moeten zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om het werven van geschikte mensen of om het voldoende vrijmaken van menskracht.”
Cybersecurity
Ook genoemd in het document ‘Basis op orde’ is de cybersecurity van de waterschappen. De waterschappen leveren essentiële diensten, die van groot belang zijn voor het goed functioneren van de Nederlandse samenleving en economie. Onlangs werd Waternet onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport geplaatst omdat het Amsterdamse watercyclusbedrijf zowel op bestuurlijk als organisatorisch niveau onvoldoende grip op de eigen cybersecurity heeft.
“Dergelijke cyber-incidenten bewijzen nog maar eens dat de digitale weerbaarheid van waterschappen een essentieel component van het werk is,” stelt Poppelaars. “Zonder digitalisering kan men niet meer werken en cybersecurity is een essentieel onderdeel van digitalisering. Kwetsbaarheden en bedreigingen in de watersector zijn namelijk steeds vaker digitaal van aard.”
Tijdens de consultatieronde met de waterschappen was cybersecurity ook onderwerp van gesprek. Poppelaars verwacht op korte termijn de uitkomsten van die gesprekken. “Duidelijk is dat het onderwerp aandacht, tijd en investeringen zal blijven vragen. Zonder de details van Waternet te kennen, denk ik dat de les uit deze ontwikkelingen wel is dat digitalisering en cybersecurity bestuurlijk relevante onderwerpen zijn voor alle waterschappen waar bestuurders echt aandacht aan moeten geven. Het feit dat de waterschapsbesturen nu deze digitale ambities hebben afgesproken, laat wat mij betreft in elk geval zien dat die boodschap heel goed is aangekomen.”
MEER INFORMATIE
H2O Actueel: Waternet onder verscherpt toezicht ILT
‘Basis op orde’ document Unie van Waterschappen (pdf)
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.