De 21 waterschappen besloten vrijdag hun digitaliseringsaanpak te vernieuwen. In het document de ‘Basis op orde’ worden de minimale doelstellingen geformuleerd. Volgens Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, is het een behoorlijk ambitieus document.

Toine Poppelaars 180 vk Toine PoppelaarsHet document ‘Basis op orde’ is de opvolger van een gelijknamig beleidsstuk uit 2018. “De digitalisering gaat heel snel,” zegt Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen. “Er komt veel nieuwe regelgeving op ons af, zowel uit Brussel als uit Den Haag. Onze digitale ambities werken we daarom regelmatig bij.”

Na een consultatieronde waarin alle waterschappen hun digitale ervaringen deelden, zijn er nu nieuwe doelen voor vier thema’s: ‘digitale dienstverlening’, ‘digitale organisatie en samenwerking’, ‘digitale informatievoorziening’ en ‘informatiebeveiliging en privacy’. Het gaat daarbij onder andere over toegankelijkheid van websites, het actief openbaar maken van documenten en gegevensuitwisseling onderling.

Poppelaars: “De bottom line is dat de waterschappen er voor zorgen dat we ruim op tijd voldoen aan de geldende regels. Dit document geeft daar de marsroute voor aan. Het is aan de waterschappen zelf om de doelstellingen te realiseren. Vanuit het Waterschapshuis is centrale ondersteuning beschikbaar”

Het document benoemt de wettelijke eisen waar waterschappen aan moeten voldoen. Op sommige vlakken liggen de eisen ook hoger dan wettelijk verplicht. Poppelaars spreekt van een behoorlijk ambitieniveau. “Sommige waterschappen zullen echt nog wel een stapje bij moeten zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om het werven van geschikte mensen of om het voldoende vrijmaken van menskracht.”

Cybersecurity
Ook genoemd in het document ‘Basis op orde’ is de cybersecurity van de waterschappen. De waterschappen leveren essentiële diensten, die van groot belang zijn voor het goed functioneren van de Nederlandse samenleving en economie. Onlangs werd Waternet onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport geplaatst omdat het Amsterdamse watercyclusbedrijf zowel op bestuurlijk als organisatorisch niveau onvoldoende grip op de eigen cybersecurity heeft.

“Dergelijke cyber-incidenten bewijzen nog maar eens dat de digitale weerbaarheid van waterschappen een essentieel component van het werk is,” stelt Poppelaars. “Zonder digitalisering kan men niet meer werken en cybersecurity is een essentieel onderdeel van digitalisering. Kwetsbaarheden en bedreigingen in de watersector zijn namelijk steeds vaker digitaal van aard.

Tijdens de consultatieronde met de waterschappen was cybersecurity ook onderwerp van gesprek. Poppelaars verwacht op korte termijn de uitkomsten van die gesprekken. “Duidelijk is dat het onderwerp aandacht, tijd en investeringen zal blijven vragen. Zonder de details van Waternet te kennen, denk ik dat de les uit deze ontwikkelingen wel is dat digitalisering en cybersecurity bestuurlijk relevante onderwerpen zijn voor alle waterschappen waar bestuurders echt aandacht aan moeten geven. Het feit dat de waterschapsbesturen nu deze digitale ambities hebben afgesproken, laat wat mij betreft in elk geval zien dat die boodschap heel goed is aangekomen.”

 

MEER INFORMATIE
H2O Actueel: Waternet onder verscherpt toezicht ILT
‘Basis op orde’ document Unie van Waterschappen (pdf)

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

"64% minder lozing dan in 1990" juicht dit artikel. Dan praat je dus over 2 procent verbetering per jaar. Of anders gezegd: na 32 jaar is de restlozing met twee-derde afgenomen. De zuiveringstechniek is in deze periode geëvolueerd van alleen aerobe beluchting naar anaerobe technieken, dus zo verrassend is dit niet.
De hamvraag die onbeantwoord blijft, is wat de impact is van de restlozing op de doelen van de KRW. Uit de berekeningen van het CBS zou blijken dat stikstof uit rwzi's nog voor 18% bijdraagt aan de totale belasting, en fosfaat nog voor 25% aan de totale belasting. Maar het gaat nog steeds om enorme hoeveelheden: 14,3 miljoen kg N en 1,64 miljoen kg P.
De afname in kg N is veel groter is dan in kg P. De verhouding tussen N en P is verschoven. Met als gevolg dat blauwalgen (die zelf stikstof binden) "in het voordeel zijn" vergeleken met groenalgen, die stikstof uit het oppervlaktewater opnemen. Dertig jaar geleden was er nog veel 'groene soep', inmiddels zijn de drijflagen van blauwalgen een hardnekkig probleem.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het verwijderen van stikstof nu voldoende is, maar dat de verwijdering van fosfaat nog veel beter moet. Behalve wellicht als de rwzi (bijna) rechtstreeks op zee loost, dan is goed ook goed genoeg.
Watersporters vragen zich af in hoeverre dit overlast en verandering gaat hebben / geven!
Enerzijds tijdens werkzaamheden, maar anderzijds ook na de werkzaamheden.
Een waterbos zal zeker invloed hebben op het gedrag van golven?
Is daar bij ontwerp, de vorm waarin het wordt aangelegd rekening mee te houden?
Er zijn liefhebbers van vlak water en liefhebbers van mooie golven.
In de huidige zoneringen (o.a. diep / ondiep) konden verschillende liefhebbers terecht op het Wolderwijd.
@Hans Middendorphey als jij het zo goed weet maak jij toch een blog aan?
De feiten kloppen niet, beroepsvissers zijn nog wel actief op de Westerschelde en zie ze regelmatig netten uitzetten voor de zeebaars.
Is Fluor ook te verwijderen met deze techniek?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!