0
0
0
s2sdefault

De 21 waterschappen besloten vrijdag hun digitaliseringsaanpak te vernieuwen. In het document de ‘Basis op orde’ worden de minimale doelstellingen geformuleerd. Volgens Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, is het een behoorlijk ambitieus document.

Toine Poppelaars 180 vk Toine PoppelaarsHet document ‘Basis op orde’ is de opvolger van een gelijknamig beleidsstuk uit 2018. “De digitalisering gaat heel snel,” zegt Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen. “Er komt veel nieuwe regelgeving op ons af, zowel uit Brussel als uit Den Haag. Onze digitale ambities werken we daarom regelmatig bij.”

Na een consultatieronde waarin alle waterschappen hun digitale ervaringen deelden, zijn er nu nieuwe doelen voor vier thema’s: ‘digitale dienstverlening’, ‘digitale organisatie en samenwerking’, ‘digitale informatievoorziening’ en ‘informatiebeveiliging en privacy’. Het gaat daarbij onder andere over toegankelijkheid van websites, het actief openbaar maken van documenten en gegevensuitwisseling onderling.

Poppelaars: “De bottom line is dat de waterschappen er voor zorgen dat we ruim op tijd voldoen aan de geldende regels. Dit document geeft daar de marsroute voor aan. Het is aan de waterschappen zelf om de doelstellingen te realiseren. Vanuit het Waterschapshuis is centrale ondersteuning beschikbaar”

Het document benoemt de wettelijke eisen waar waterschappen aan moeten voldoen. Op sommige vlakken liggen de eisen ook hoger dan wettelijk verplicht. Poppelaars spreekt van een behoorlijk ambitieniveau. “Sommige waterschappen zullen echt nog wel een stapje bij moeten zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om het werven van geschikte mensen of om het voldoende vrijmaken van menskracht.”

Cybersecurity
Ook genoemd in het document ‘Basis op orde’ is de cybersecurity van de waterschappen. De waterschappen leveren essentiële diensten, die van groot belang zijn voor het goed functioneren van de Nederlandse samenleving en economie. Onlangs werd Waternet onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport geplaatst omdat het Amsterdamse watercyclusbedrijf zowel op bestuurlijk als organisatorisch niveau onvoldoende grip op de eigen cybersecurity heeft.

“Dergelijke cyber-incidenten bewijzen nog maar eens dat de digitale weerbaarheid van waterschappen een essentieel component van het werk is,” stelt Poppelaars. “Zonder digitalisering kan men niet meer werken en cybersecurity is een essentieel onderdeel van digitalisering. Kwetsbaarheden en bedreigingen in de watersector zijn namelijk steeds vaker digitaal van aard.

Tijdens de consultatieronde met de waterschappen was cybersecurity ook onderwerp van gesprek. Poppelaars verwacht op korte termijn de uitkomsten van die gesprekken. “Duidelijk is dat het onderwerp aandacht, tijd en investeringen zal blijven vragen. Zonder de details van Waternet te kennen, denk ik dat de les uit deze ontwikkelingen wel is dat digitalisering en cybersecurity bestuurlijk relevante onderwerpen zijn voor alle waterschappen waar bestuurders echt aandacht aan moeten geven. Het feit dat de waterschapsbesturen nu deze digitale ambities hebben afgesproken, laat wat mij betreft in elk geval zien dat die boodschap heel goed is aangekomen.”

 

MEER INFORMATIE
H2O Actueel: Waternet onder verscherpt toezicht ILT
‘Basis op orde’ document Unie van Waterschappen (pdf)

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.