secundair logo knw 1

De 21 waterschappen besloten vrijdag hun digitaliseringsaanpak te vernieuwen. In het document de ‘Basis op orde’ worden de minimale doelstellingen geformuleerd. Volgens Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, is het een behoorlijk ambitieus document.

Toine Poppelaars 180 vk Toine PoppelaarsHet document ‘Basis op orde’ is de opvolger van een gelijknamig beleidsstuk uit 2018. “De digitalisering gaat heel snel,” zegt Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen. “Er komt veel nieuwe regelgeving op ons af, zowel uit Brussel als uit Den Haag. Onze digitale ambities werken we daarom regelmatig bij.”

Na een consultatieronde waarin alle waterschappen hun digitale ervaringen deelden, zijn er nu nieuwe doelen voor vier thema’s: ‘digitale dienstverlening’, ‘digitale organisatie en samenwerking’, ‘digitale informatievoorziening’ en ‘informatiebeveiliging en privacy’. Het gaat daarbij onder andere over toegankelijkheid van websites, het actief openbaar maken van documenten en gegevensuitwisseling onderling.

Poppelaars: “De bottom line is dat de waterschappen er voor zorgen dat we ruim op tijd voldoen aan de geldende regels. Dit document geeft daar de marsroute voor aan. Het is aan de waterschappen zelf om de doelstellingen te realiseren. Vanuit het Waterschapshuis is centrale ondersteuning beschikbaar”

Het document benoemt de wettelijke eisen waar waterschappen aan moeten voldoen. Op sommige vlakken liggen de eisen ook hoger dan wettelijk verplicht. Poppelaars spreekt van een behoorlijk ambitieniveau. “Sommige waterschappen zullen echt nog wel een stapje bij moeten zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om het werven van geschikte mensen of om het voldoende vrijmaken van menskracht.”

Cybersecurity
Ook genoemd in het document ‘Basis op orde’ is de cybersecurity van de waterschappen. De waterschappen leveren essentiële diensten, die van groot belang zijn voor het goed functioneren van de Nederlandse samenleving en economie. Onlangs werd Waternet onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport geplaatst omdat het Amsterdamse watercyclusbedrijf zowel op bestuurlijk als organisatorisch niveau onvoldoende grip op de eigen cybersecurity heeft.

“Dergelijke cyber-incidenten bewijzen nog maar eens dat de digitale weerbaarheid van waterschappen een essentieel component van het werk is,” stelt Poppelaars. “Zonder digitalisering kan men niet meer werken en cybersecurity is een essentieel onderdeel van digitalisering. Kwetsbaarheden en bedreigingen in de watersector zijn namelijk steeds vaker digitaal van aard.

Tijdens de consultatieronde met de waterschappen was cybersecurity ook onderwerp van gesprek. Poppelaars verwacht op korte termijn de uitkomsten van die gesprekken. “Duidelijk is dat het onderwerp aandacht, tijd en investeringen zal blijven vragen. Zonder de details van Waternet te kennen, denk ik dat de les uit deze ontwikkelingen wel is dat digitalisering en cybersecurity bestuurlijk relevante onderwerpen zijn voor alle waterschappen waar bestuurders echt aandacht aan moeten geven. Het feit dat de waterschapsbesturen nu deze digitale ambities hebben afgesproken, laat wat mij betreft in elk geval zien dat die boodschap heel goed is aangekomen.”

 

MEER INFORMATIE
H2O Actueel: Waternet onder verscherpt toezicht ILT
‘Basis op orde’ document Unie van Waterschappen (pdf)

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.