0
0
0
s2smodern

Waterschappen hebben heel uiteenlopende besluiten genomen over de lastenontwikkeling in 2018. Uit diverse begrotingen blijkt dat sommige schappen de lasten verlagen, terwijl burgers en met name agrariërs bij andere schappen juist (fors) meer gaan betalen.

Nog niet alle waterschappen zijn naar buiten gekomen met hun begroting voor 2018. Waar de cijfers al wel bekend zijn, is het beeld wisselend. Waterschap Noorderzijlvest maakte bijvoorbeeld vorige week bekend dat de tarieven voor huishoudens volgend jaar met zo’n 2 procent stijgen en voor een gemiddelde agrariër met bijna 7 procent.

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDO Delta) maakte deze week juist bekend dat de tarieven volgend jaar dalen, met gemiddeld 5 procent. WDO Delta heeft besloten om in 2018 5,1 miljoen euro uit de reserves te gebruiken. Daarom kunnen de lasten dalen, ondanks de verwachte stijging van uitgaven. Bestuurder en portefeuillehouder Financiën Herman Odink: “Het doel is het geld in de komende jaren in te zetten om stijgingen van de waterschapsbelasting te voorkomen of op z’n minst te beperken. Het besluit om de tarieven volgend jaar te verlagen, is daarvan een concreet voorbeeld.”

De verwachte kostenstijging bij waterschappen zit voor een belangrijk deel in maatregelen voor klimaatadaptatie. Noorderzijlvest bijvoorbeeld steekt daar volgend jaar 74 miljoen euro in. Ook waterschap De Dommel wijst op klimaatmaatregelen als belangrijkste aanleiding om de lasten te verhogen. De Dommel verwacht een kostenstijging van 2,8 procent, onder meer omdat er 1,5 miljoen euro wordt geïnvesteerd in klimaatadaptatie. De stijging blijft voor burgers beperkt tot 1 à 2 procent, maar bedraagt voor agrariërs al snel 5 procent.

In het werkgebied van hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en van Hunze en Aa’s gaan burgers iets minder betalen en agrariërs juist iets meer. Zowel de lastenstijging als de -daling is bij deze waterschappen beperkt tot enkele procenten.

Waterschap Rivierenland maakte deze week bekend dat de lasten voor zowel huishoudens als agrarische bedrijven stijgen. De stijging is gemiddeld 3,3 procent. Voor agrariërs ligt de stijging rond de 4,5 procent, voor huishoudens gemiddeld op iets meer dan 2 procent.

Waterschap Zuiderzeeland beperkt de stijging voor huishoudens tot de inflatie (1,4 procent). Ook hier is de stijging voor agrariërs hoger: gemiddeld 3,2 procent.

Lees hier een eerder artikel over de investeringen van Noorderzijlvest

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.