Van een verlaten kanaal moet de bovenloop van de Linge veranderen in een levendige rivier. Dat is het doel van de Stichting Nieuwe Linge, die allereerst een haalbaarheidsonderzoek wil laten uitvoeren. Initiatiefnemer Erik van Loon is naarstig op zoek naar fondsen.

3006 Erik van LoonErik van LoonEen Nieuwe Linge komt zowel de veiligheid en de economie als de biodiversiteit in het stroomgebied ten goede, stelt Van Loon. De huidige bovenloop, circa 50 kilometer tussen Doornenburg en Tiel, is feitelijk een sloot die in de dertiende eeuw is gegraven om de ingedijkte gebieden tussen Doornenburg en Tiel van voldoende water te voorzien, vertelt Van Loon.

"Dat de Linge de langste rivier van Nederland is, zoals de geschiedenisboekjes leerden, klopt dus niet. De eigenlijke Linge ontspringt in Tiel en gaat vandaar naar Gorinchem."

In 2020 bezocht Van Loon de Boven-Linge, omdat die op het programma stond voor een schoonmaakactie op Wereldwaterdag. Hij schrok: deze rivier bood een totaal ander aanzicht als de Linge uit zijn jeugd in Vuren, bij Gorinchem. "Hij ligt als een snelweg door het land. Dit was ook niet de Betuwe zoals ik die kende, met appels en peren, kersen en aardbeien.”

Economie
Vanwege corona ging de schoonmaakactie niet door, maar de Linge liet de Rotterdamse econoom niet meer los. Hij ontdekte dat de economie langs de bovenloop niet half zo floreert als verderop. “De boeren kunnen alleen iets met droge gewassen en met vee. Er is nauwelijks horeca en de rivier is volledig gestuwd, dus kanoën bijvoorbeeld is ook niet mogelijk."

Door de Linge te laten meanderen, en daarmee 25 tot 40 kilometer langer te maken, worden de dorpen met de rivier verbonden. Dat schept volgens Van Loon kansen voor inwoners, agrariërs en industrie in het vergrijzende gebied.

Zo kan ‘de Nieuwe Linge’ veel meer water bergen, waardoor overstromingen worden voorkomen en er in droge perioden meer water beschikbaar is voor bijvoorbeeld fruitgewassen. Ook ontstaan er nieuwe bouwlocaties en zullen bewoners zich meer betrokken voelen bij de rivier, meent hij. Bovendien is een meanderende rivier veel beter voor de biodiversiteit, en daarmee de waterkwaliteit.

Financiering
De eerste stap is nu een haalbaarheidsonderzoek. Van Loon heeft al contact met onderzoekers van de TU Delft, Wageningen Universiteit & Research, de HAN University of Applied Sciences in Arnhem/Nijmegen, die volgens hem "staan te trappelen".

Probleem is echter dat Waterschap Rivierenland en de provincie Gelderland het plan niet zien zitten. "En als zij niet meedoen, wordt het lastig om bijvoorbeeld Europese subsidie te krijgen."

Het waterschap kon vandaag niet reageren, maar volgens Van Loon wil het "vanuit cultuurhistorisch oogpunt" de huidige Linge behouden. Hij heeft daar weinig begrip voor. "Klinkklare onzin. Ze zouden de belangen van boeren, burgers en de natuur centraal moeten stellen en dan is de Nieuwe Linge op alle punten een verbetering."

Petitie
Intussen is de stichting (in oprichting) daarom op zoek gegaan naar private partijen die de benodigde 30.0000 euro bijeen willen brengen. Ook via merchandising (T-shirts, kopjes, petten en pennen) komt er geld in het laatje.

Daarnaast is ze een petitie gestart, waarvan de teller nu op 45 handtekeningen staat. "Hoe meer dat er worden, hoe minder het waterschap die naast zich neer kan leggen", meent initiatiefnemer Van Loon. "Zeker gezien de komende verkiezingen."

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!