0
0
0
s2smodern

De hoeveelheid zout in het Amsterdam-Rijnkanaal is met ruim 40 procent afgenomen, zo blijkt uit recente metingen. Volgens Rijkswaterstaat (RWS) is dit te danken aan het bellenscherm dat twee jaar geleden bij de overgang in het Noordzeekanaal is geplaatst.

Het scherm moest de toenemende verzilting van het van oorsprong zoete Amsterdam-Rijnkanaal stoppen. En dat werkt, constateert RWS nu op basis van metingen in augustus. "Dat is goed nieuws voor de drinkwatervoorziening, natuur, landbouw en industrie, die alle afhankelijk zijn van voldoende zoetwater."

Het Noordzeekanaal, dat de Noordzee met de haven van Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal verbindt, bevat de ene keer meer zout dan de andere keer, legt adviseur Arjen Kikkert uit op de website van RWS. Dat hangt mede af van de hoeveelheid schepen die bij IJmuiden door de sluizen varen.

Door de klimaatverandering wordt het water in het westen van Nederland, en in het Amsterdam-Rijnkanaal, in de zomer echter ook zouter. De droge zomers van de afgelopen jaren maken de aanvoer van voldoende zoetwater steeds lastiger. Er stroomt immers relatief minder water vanuit de rivieren naar de zee.

Zoetwaterstroom
Met het bellenscherm bij de Amsterdamsebrug, het eerste permanente in open water, wil RWS de verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal tegenhouden. Het ‘scherm’ werkt met een buis op de bodem van het kanaal waar lucht doorheen wordt gepompt die in het water komt en naar boven gaat.

De luchtbellen brengen het zoute water, dat zwaarder is en daarom over de bodem stroomt, omhoog. Dat komt vervolgens terecht in de zoetwaterstroom die vanuit het Amsterdam-Rijnkanaal richting de Noordzee gaat. Zo wordt het zoute water tegengehouden en stroomt het terug naar het Noordzeekanaal.

Omdat de drukveranderingen die het scherm veroorzaakt voor trekvissen niet fijn zijn, heeft RWS bij de oevers losse delen aangebracht die uitgezet kunnen worden in perioden waarin veel vissen migreren. Het centrale deel, dat in de vaargeul ligt, blijft dan actief, maar de vissen hebben er minder last van.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Rijkswaterstaat
H2O-bericht over de plaatsing van het bellenscherm in het Amsterdam-Rijnkanaal

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ha Floor - wat een inspirerend verhaal! Leuk om tot mij te nemen… .én als voorbeeld te nemen voor de Bollenstreek.
Erg leuk om te lezen dat de omslag van 'samenwerken omdat het moet' naar 'samenwerken omdat het loont' is gemaakt!
Ik ben bestuurlid van een VvE vakantiepark (Resort Duynzicht, Julianadorp aan Zee) met 36 individuele losstaande huizen, eigen watermeter, geen complex watersysteem, verhuurd grotendeels door commerciële verhuurorganisatie (Roompot).
Na heel veel onduidelijkheid zou deze wijze van verhuren het park 'prioritair' maken.
Wij hanteren een Legionella-beheersplan, geprotocolleerd en gedocumenteerd.
Als de recreatiewoningen 'zorghuizen' zouden zijn, of de verhuur door een eigenaar verzorgd zou worden waren ze NIET prioritair. Nu zijn wij verplicht OOK nog een peperduur geregistreerd bedrijf in de arm te nemen.
Hoe volstrekt onlogisch en belachelijk overdreven kunnen de voorschriften zijn?
Wat is het verschil met een particulier bewoond huisje, of een enkele recreatiewoning (beide NIET prioritair)?
Dat zal wel een massale oproep zijn geweest van al die AVV leden!
Wellicht een volgende keer ook de andere bonden eens raadplegen voor een evenwichtig artikel?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.