secundair logo knw 1

Stuw- en sluizencomplex in de Maas bij Grave

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert volgend jaar 211 miljoen euro in schoon water, maar het accent ligt toch vooral op onderhoud van wegen, spoor, waterwerken en vaarwegen. Van de bijna 15 miljard euro op de begroting steekt het departement 4,6 miljard euro in onderhoud en renovatie van kunstwerken als bruggen en viaducten. 1,7 miljard euro gaat naar waterwerken, zoals dijken, stuwen en keringen.

Een en ander blijkt uit de begroting 2024 van IenW die op Prinsjesdag is gepresenteerd. Door stijgende prijzen vallen projecten duurder uit en ontstaan er tekorten, aldus de toelichting op de cijfers. “In het licht van deze recente ontwikkelingen is het noodzakelijk en onvermijdelijk gebleken om onze bestaande financiële middelen te evalueren en te (her)prioriteren.” Dat betekent een ‘verschuiving van aanleg naar instandhouding’. 

Het is een trend die aanhoudt. Ook de komende jaren wordt veel geld gereserveerd voor onderhoud en renovatie; veel kunstwerken als bruggen en viaducten zijn dringend aan een opknapbeurt toe omdat ze gedateerd en door intensief gebruik versleten zijn. 

Demissionair minister Mark Harbers: “Door stijgende prijzen in de bouw, stikstofproblematiek en krapte op de arbeidsmarkt kunnen we de komende jaren weinig meer aanleggen. We willen het geld voor deze projecten niet in het spaarvarken laten zitten en geven het uit aan de broodnodige grote onderhoudsbeurt van onze wegen, bruggen en viaducten.”

Op pauze
Gevolg daarvan is dat 17 aanlegprojecten tijdelijk ‘op pauze' worden gezet. “Geen makkelijk besluit, want de gepauzeerde projecten blijven van belang voor de bereikbaarheid van Nederland. Als er weer ruimte is, worden de gepauzeerde projecten weer opgestart.”

Een belangrijk project dat in de ijskast wordt gezet, is het doortrekken van de OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer (de Noord/Zuidlijn). De verkenning gaat wel door, maar de daaropvolgende uitvoering vooralsnog niet.  

Als het even mogelijk is, gaan maatregelen om te werken aan een schonere leefomgeving en het klimaat wel door, schrijft het ministerie. Dat betekent dat er in totaal zo’n 100 miljoen euro wordt geïnvesteerd in laadpunten voor elektrische schepen, vrachtwagens en auto’s en schone en emissieloze bouwmachines.

Daarnaast investeert IenW, aldus een persverklaring, komend jaar 211 miljoen euro in schoon water. “Schoon water is belangrijk, zowel voor onze natuur als ons drinkwater. En om de Europese doelen te halen.”

Volgens de begroting van IenW gaat er in 2024 55,6 miljoen euro naar ‘algemeen waterbeleid’, 3,4 miljoen naar waterveiligheid, 1,7 miljoen naar grote oppervlaktewateren en 24,8 miljoen naar waterkwaliteit.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Weer een geval van: de gevolgen proberen te gaan bestrijden en de oorzaak niet aanpakken. Zo blijft het werk in de wereld. En de vervuiling. 
Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.