0
0
0
s2smodern

De Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal bij Nieuwegein is uitgebreid met een derde sluiskolk die groter en breder is dan de twee die er al waren. Hierdoor kunnen schepen sneller worden geschut. De sluis ligt op de vaarroute tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam.

Prinses Beatrix luidde vanmiddag in een regenachtige ambiance een scheepsbel en opende daarmee hoogstpersoonlijk de nieuwe kolk. In 1938 was de monumentale sluis in het Lekkanaal het eerste bouwwerk dat naar de toen pasgeboren prinses werd genoemd. De Prinses Beatrixsluis is het enige sluiscomplex op de hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

In 2016 is begonnen met de aanleg van de derde sluiskolk. De kolk is groter en breder dan de twee al bestaande. De lengte is minimaal 276 meter (bij gebruik van alleen de buitenste deuren zelfs 300 meter), de breedte 25 meter en de sluisdiepte 5,8 meter beneden NAP. De vier kolossale sluisdeuren wegen ieder 490 ton en zijn in China gebouwd.

De nieuwe kolk was nodig omdat steeds meer schepen de sluis passeren, nu jaarlijks ruim vijftigduizend. Daardoor liepen de wachttijden op. Tevens worden de schepen groter. Het is voortaan mogelijk om twee schepen van ieder 135 meter lang te schutten. Rijkswaterstaat noemt dit ‘schutten XL’.

Om de derde kolk aan te leggen, is eerst het Lekkanaal verbreed. Er zijn extra ligplaatsen bijgekomen. Ook moest een aantal objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie - een historische verdedigingslinie uit de negentiende en twintigste eeuw - worden verplaatst, zoals drie kazematten.

De werkzaamheden zijn met de opening van de derde kolk nog niet voorbij. De komende tijd krijgen de twee andere kolken een forse opknapbeurt. Ook wordt het terrein nog verder ingericht met onder meer wegen en fietspaden. In het najaar worden de werkzaamheden afgerond, wanneer alle drie de kolken volledig in gebruik zijn. De totale kosten bedragen ongeveer 220 miljoen euro.

 

MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over de opening
Overzicht van het project

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi inzicht, complimenten!
Aangezien de behoefte naar verwachting redelijk universeel is over Nederland, zou ik een best practise verwachten qua risicomanagement vanuit de bedrijfswaarden matrix. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n standaardisering is ingedaald.
"...in China een oppervlak van 24 km2 [5]. In de toekomst zullen zonneparken van deze grootte naar verwachting ook in Nederland te zien zijn."
Nou nee. Zonneparken van 2.400 ha komen er NOOIT in Nederland want dat is ruimtelijk onacceptabel. Ik denk dat het bij 200 ha wel ophoudt. Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen drijvende systemen op natuurlijke waterpartijen (waar onderzoek gewenst is) en systemen op water zonder natuurwaarden zoals nieuw aangelegde zandputten/grindgaten, koelwater/industriewaterbekkens, slibreservoirs, drinkwaterbekkens en overloopgebieden.
Ik ben (als leek) wel erg benieuwd of er al eens is getest op het radicaaleffect van toegevoegde zuurstof (en het eventuele gebrek aan anti-oxidanten in het ultragefiltreerde RWZI-effluent). Iets wat mogelijk de afbraak van de aanwezige medicijnen zou kunnen verklaren.
Heel jammer dat RIVM niet met KWR wil samenwerken in dit onderzoek. Je zou zeggen: alle hens aan dek in deze tijd, maar dat lukt dus niet. Ik hoop dat men op zijn minst afspraken maakt wie waar bemonstert en hoe de resultaten gedeeld worden.
Wat wordt er met deze resultaten gedaan? Gaat men ook blussen indien men brand ontdekt of zijn we blij dat de brandmelder het doet. Oplossingen wellicht meenemen in IPMV van STOWA.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.