secundair logo knw 1

Prinses Beatrix opende de nieuwe sluiskolk door een scheepsbel te luiden I foto: Rijkswaterstaat

De Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal bij Nieuwegein is uitgebreid met een derde sluiskolk die groter en breder is dan de twee die er al waren. Hierdoor kunnen schepen sneller worden geschut. De sluis ligt op de vaarroute tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam.

Prinses Beatrix luidde vanmiddag in een regenachtige ambiance een scheepsbel en opende daarmee hoogstpersoonlijk de nieuwe kolk. In 1938 was de monumentale sluis in het Lekkanaal het eerste bouwwerk dat naar de toen pasgeboren prinses werd genoemd. De Prinses Beatrixsluis is het enige sluiscomplex op de hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

In 2016 is begonnen met de aanleg van de derde sluiskolk. De kolk is groter en breder dan de twee al bestaande. De lengte is minimaal 276 meter (bij gebruik van alleen de buitenste deuren zelfs 300 meter), de breedte 25 meter en de sluisdiepte 5,8 meter beneden NAP. De vier kolossale sluisdeuren wegen ieder 490 ton en zijn in China gebouwd.

De nieuwe kolk was nodig omdat steeds meer schepen de sluis passeren, nu jaarlijks ruim vijftigduizend. Daardoor liepen de wachttijden op. Tevens worden de schepen groter. Het is voortaan mogelijk om twee schepen van ieder 135 meter lang te schutten. Rijkswaterstaat noemt dit ‘schutten XL’.

Om de derde kolk aan te leggen, is eerst het Lekkanaal verbreed. Er zijn extra ligplaatsen bijgekomen. Ook moest een aantal objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie - een historische verdedigingslinie uit de negentiende en twintigste eeuw - worden verplaatst, zoals drie kazematten.

De werkzaamheden zijn met de opening van de derde kolk nog niet voorbij. De komende tijd krijgen de twee andere kolken een forse opknapbeurt. Ook wordt het terrein nog verder ingericht met onder meer wegen en fietspaden. In het najaar worden de werkzaamheden afgerond, wanneer alle drie de kolken volledig in gebruik zijn. De totale kosten bedragen ongeveer 220 miljoen euro.

 

MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over de opening
Overzicht van het project

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.