Een deel van de Amsterdamse Ringdijk is van binnenuit versterkt met behulp van dijkstabilisatoren. Door deze techniek hoefde de dijk niet te worden verbreed. De innovatie is volledig gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Zulke innovaties zijn volgens dijkgraaf Gerhard van den Top van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht van groot belang bij de uitvoering van de omvangrijke dijkversterkingsoperatie.

In totaal zijn er 619 ankers geplaatst in de ondergrond van een kilometer lang stuk van de Ringdijk in het Amsterdamse stadsdeel Watergraafsmeer. Door deze versteviging voldoet de dijk aan de nieuwe veiligheidsnorm, waarbij de kans op een overstroming niet groter mag zijn dan één keer per tienduizend jaar. Het is voor de eerste keer dat de innovatieve techniek is toegepast bij een waterkerende dijk.

Project opgeleverd
Het project is vandaag officieel opgeleverd. De werkzaamheden hebben van oktober tot en met februari geduurd en zijn uitgevoerd door het bedrijf JLD Contracting, tevens bedenker van de dijkstabilisatoren. De opdracht ging uit van Waternet namens Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.Gerhard van den Top       Gerhard van den Top

Dergelijke innovaties zijn zeer belangrijk, zegt Gerhard van den Top, dijkgraaf van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. “Wij moeten in Nederland 1.100 kilometer aan dijken versterken tot 2028. Het gevaar bestaat dat de aandacht voornamelijk uitgaat naar het realiseren van deze enorme opgave. Daarom is mijn boodschap aan de Deltacommissaris en het Hoogwaterbeschermingsprogramma: ga vooral door met innoveren! De methode met de dijkstabilisatoren is een mooi voorbeeld van wat je daarmee kunt bereiken.”

Vernageling aan ondergrond
De ankers die bevestigd zijn aan een lange stang van kunststof basaltachtig materiaal, zijn geplaatst in de binnenwaartse talud van de Ringdijk. Hierdoor is de dijk vernageld aan de ondergrond. Met sensoren wordt de kracht in de dijk tweemaal per dag gemonitord. “De dijk dreigde in cirkelvorm af te schuiven”, licht Van den Top toe. “Door de ankers in de bodem wordt dat tegengehouden. Je kunt het zien als een soort dekplaat.”

De methode is vooral geschikt voor een stedelijke omgeving waar weinig ruimte voor verbreding van een dijk is, zegt Van den Top. “Het was voor de Ringdijk een betere oplossing dan klei of zand aanbrengen. Een groot voordeel is dat de dijk zijn huidige vorm heeft kunnen behouden. Ook kan het gebruik van deze techniek er in de toekomst voor zorgen dat de kosten van een dergelijke dijkversterking lager zijn.”

Van den Top vertelt dat tijdens het project nauw is samengewerkt met de buurt. “De aantasting van de omgeving en de overlast voor omwonenden zijn tot een minimum beperkt gebleven. Zo hoefden de bomen op de dijk niet te worden gerooid.”

Financiële bijdrage HWBP
De dijkstabilisator is ontwikkeld door JDL Contracting. Dit gebeurde met financiële ondersteuning van de Projectoverstijgende Verkenning (POV) Macrostabiliteit, dat onderdeel is van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Van den Top is stuurgroepvoorzitter van deze POV. “De innovatie is bedacht door een particuliere ondernemer en de overheid heeft zich daarbij aangesloten. Ook dat maakt het project bijzonder.” 

Van den Top wijst erop dat deze aanpak wel veel onzekerheden vooraf met zich meebracht. “De risico’s van bijvoorbeeld vertraging kon de ondernemer niet alleen dragen, maar ook voor het waterschap was het zaak om grenzen te bepalen. Daarom waren we aan de voorkant van het project meer tijd dan normaal kwijt aan het samen alles goed regelen. Het resultaat rechtvaardigt de inspanningen.”

 

MEER INFORMATIE
Waterschap AGV over project
Bericht over start dijkversterking
JLD over de techniek
Activiteiten van POV Macrostabiliteit

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!