secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

H2O Premium biedt u volledige artikelen uit het vakblad. De artikelen zijn beschikbaar voor de abonnees van H2O en leden van KNW. Bestaande leden kunnen hieronder inloggen. Meer informatie over onze abonnementen? Klik dan hier.

In 2017 sloegen de drinkwaterbedrijven alarm over nitraat in grondwater. De concentraties in het grondwater waren te hoog, de drinkwaterproductie liep gevaar. De noodkreet leidde tot de afspraak tussen provincies, land- en tuinbouworganisatie LTO, Vewin en de ministeries van LNV en I&W om met verhoogde inzet de nitraatuitspoeling terug te dringen. We zijn twee jaar verder en de gehaltes zijn nog steeds zorgelijk. Sterker, ze nemen hier en daar op zandgronden weer toe. Tot boven de Europese norm van 50 mg/l. Oorzaak: de droogte.

Nog nooit zijn de uitdagingen voor regionale waterbeheerders zo groot geweest als nu, stelt Joost Buntsma. Dat is terug te zien in de nieuwe strategie van ‘zijn’ STOWA voor de periode tot en met 2023. Het kenniscentrum gaat behalve aan de klassieke onderwerpen van waterkwaliteit en waterveiligheid ook veel aandacht besteden aan klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie.

De toekomst van de drinkwatervoorziening in Beijing staat net als in andere Aziatische steden onder druk door sterk dalende grondwaterstanden. Het in ons land beproefde procedé van kunstmatige infiltratie van oppervlaktewater lijkt een kansrijke oplossing. Theo Olsthoorn (Wereld Waternet) en Jos Peters (Royal HaskoningDHV) vertellen waarom.

Truck- en autowasinstallaties in Nederland verbruiken miljarden liters water per jaar. Door water te recyclen, kan tot wel 95 procent water worden bespaard. Maar de urgentie ontbreekt om dit te doen, zowel bij overheden als bedrijven. SMK heeft het keurmerk Milieukeur voor autowasbedrijven zelfs moeten staken. Waar moet de verandering vandaan komen?