secundair logo knw 1

Jan van Weperen, dagelijks bestuurder van Wetteskip Fryslân, wordt wethouder van de gemeente Ooststellingwerf. Zijn plaats in het dagelijks bestuur wordt ingenomen door Frank Jorna.

Jan van Weperen 180 vk b Jan van WeperenVan Weperen is sinds 2015 lid van het dagelijks bestuur voor de fracties van Geborgd Landbouw en de VVD. Daarin was hij verantwoordelijk voor onder meer het peilbeheer in de Friese boezem en polders, onderhoud en beheer van de regionale waterkeringen, droogte, verzilting en biodiversiteit.

Als de gemeenteraad instemt met zijn benoeming, gaat Van Weperen op 5 juli aan de slag als wethouder in Ooststellingwerf.

Frank Jorna 180 vk Frank JornaHet algemeen bestuur van het waterschap buigt zich op 12 juli over de benoeming van Jorna als lid van het dagelijks bestuur. Hij vertegenwoordigt evenals Van Weperen de fracties van Geborgd Landbouw en VVD in het db.

Jorna runt samen met zijn broer een melkveebedrijf en is tevens manager van Dairy Campus in Leeuwarden, het research- en innovatiecentrum voor de melkveehouderij van Wageningen University & Research.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.