secundair logo knw 1

Gerard IJff uit Roermond en Rein Dupont uit Oostrum gaan in de gemeente Meerssen aan de slag als wethouder. Daarvoor moeten beide bestuurders hun plek in het algemeen bestuur van het Waterschap Limburg opgeven.

Gerard IJff 180 vk Gerard IJffDe gemeente Meerssen heeft al maanden te maken een bestuurscrisis. Op 24 september gaven de drie zittende wethouders na een conflict met de gemeenteraad de pijp aan Maarten.

Directe aanleiding was een gat in de begroting van bijna 2 miljoen euro, en waarover partijen in de raad het niet eens werden. Ook speelt een rol dat de opgestapte wethouders aanstuurden op een fusie met Maastricht, dit omdat Rein Dupont 180 vk Rein DupontMeerssen financieel de touwtjes niet meer aan elkaar weet te knopen.

IJff (64, PvdA) is bekend met het lokaal bestuur, hij was van 2002 tot 2018 wethouder van de gemeente Roermond. Dupont (62, CDA) was 12 jaar raadslid in Venray. Daarna was hij 10 jaar lid van het dagelijks bestuur van het Waterschap Peel en Maasvallei en later van het fusiewaterschap Waterschap Limburg, met in zijn portefeuille onder meer de dijkversterkingsprojecten in Limburg. Sinds mei 2019 maakte hij deel uit van het algemeen bestuur namens de fractie Waterbelangen.

Op maandag 2 november worden beide wethouders voorgesteld aan de gemeenteraad. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.