secundair logo knw 1

De vrolijke winnaars (foto: Waterschap Aa en Maas)

De goede samenwerking met inwoners en bedrijven en de innovatieve houding. Dat waren voor de jury belangrijke redenen om waterschap Aa en Maas uit te roepen tot beste overheidsorganisatie van het jaar. De verkiezing is een initiatief van de Vereniging voor OverheidsManagement.

Aa en Maas ontving de prijs gisteravond tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Ridderzaal in Den Haag. De jury onder leiding van de Utrechtse burgemeester Jan van Zanen verkoos het waterschap boven de twee andere finalisten, de Rechtbank Rotterdam en de gemeente Heerhugowaard. Het was voor het eerst dat een organisatie uit de watersector won. Er werd ook een award voor overheidsmanager van het jaar 2018 uitgereikt. Die ging naar iemand van buiten de waterwereld: Emine Özyenic, directeur Informatievoorziening en inkoop van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Zelfbewuste organisatie
Het is een mooie prijs, vindt secretaris-directeur Piet Sennema van waterschap Aa en Maas. “Ik ben blij met de waardering van de jury. Eerlijk gezegd twijfelde ik zelf vooraf of we hiervoor moesten gaan. Anderen overtuigden me met het argument dat wij hiermee kunnen laten zien wat we doen.”

Volgens de jury is Aa en Maas een zelfbewuste overheidsorganisatie met veel bewezen resultaten in de praktijk. Het waterschap houdt voeling met de veranderende samenleving. Aa en Maas is geen handhavende overheid in de traditionele betekenis, maar een partner voor inwoners en bedrijven. Ook wordt volop gebruikgemaakt van de nieuwe digitale mogelijkheden.

Uitgebreide selectieprocedure
Er ging een uitgebreide selectieprocedure aan vooraf. Aa en Maas diende net als de bijna veertig andere genomineerde overheidsorganisaties een bidbook in. Vervolgens werd een shortlist van tien organisaties opgesteld en daaruit koos de jury op basis van onder meer pitches de finalisten. De juryleden hebben toen een werkbezoek gebracht die was georganiseerd in de rioolwaterzuivering van Den Bosch, vertelt Sennema. “Er waren negen ontmoetingen en bij zeven daarvan waren klanten en stakeholders aanwezig. De jury was onder de indruk van hoe we samenwerken met bedrijven en burgers.”

Sennema noemt een voorbeeld. “Wij wekken biogas op en leveren dat aan zowel de brouwerij van Heineken in Den Bosch als aan de afvalstoffendienst van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Heineken gebruikt het biogas voor het verwarmen van het water voor het brouw- en verpakkingsproces. Hierbij hebben beide partijen niet voor de financieel meest gunstige business case gekozen, maar voor de business case met de grootste maatschappelijke meerwaarde.”

Eigen datalab
Ook de innovatieve houding van het waterschap kan op waardering rekenen. “De jury betitelt ons als een vooruitstrevende overheid. De aanpak van de klimaatopgave wordt gewaardeerd, al kan het natuurlijk altijd beter. We werken hard aan de digitale transformatie van de organisatie en hebben een eigen datalab, waarbij we data scientists van buiten inschakelen.”

Zo’n verandering lukt alleen als de organisatie deze draagt en schraagt, merkt Sennema op. “Je kunt zeggen dat de medewerkers vrolijk, fris en fruitig zijn. Volgens het juryrapport was het personeel erg enthousiast en gedreven tijdens het werkbezoek.”

 

MEER INFORMATIE
Site Overheidsawards
Bericht waterschap Aa en Maas
Video Aa en Maas n.a.v. prijs

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.