secundair logo knw 1

Het is cruciaal dat drinkwaterwinning en mijnbouwactiviteiten zoveel mogelijk worden gescheiden. Dat stelt Vewin, de vereniging van drinkwaterbedrijven, naar aanleiding van het ontwerp van de Structuurvisie Ondergrond (STRONG).


Het kabinet heeft op 11 november deze visie naar de Tweede Kamer gestuurd. De ondergrond is onmisbaar om te kunnen voorzien in de nationale belangen van drinkwater- en energievoorziening, aldus het kabinet. Bestaande drinkwaterwinningen worden beschermd. Ook gaan het Rijk en de provincies samen uitwerken in welke gebieden voor de toekomst grondwater moet worden beschermd. Winning van schaliegas is in ieder geval tot 2023 uitgesloten.

STRONG is een erg belangrijk document, vindt Rob Eijsink, secretaris van de stuurgroep Bodem & Infrastructuur van Vewin. “Een van de redenen voor de structuurvisie is dat waterwinning en geothermie steeds meer in elkaars vaarwater zitten. Het belang van drinkwater wordt goed neergezet. Het kabinet wil de huidige drinkwaterwinning beschermen en toekomstige bronnen veiligstellen. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat mijnbouw voor de energietransitie de ruimte krijgt.”

Volgens Vewin moet functiescheiding het uitgangspunt zijn. Het is cruciaal dat drinkwaterwinning en risicovolle mijnbouwactiviteiten ruimtelijk zoveel mogelijk worden gescheiden. “Wij pleiten hiervoor samen met het Interprovinciaal Overleg”, zegt Eijsink. “In de ontwerpvisie van het kabinet is de scheiding nog niet volledig ingevuld. Zo sluit het kabinet mijnbouw voor geothermie in bestaande drinkwatergebieden uit, maar vindt het dit in omliggende intrekgebieden wel toelaatbaar. Dat houdt risico’s voor het grondwater in.”

Over twee à drie jaar wijst de regering de reserves voor de toekomstige drinkwatervoorziening aan, in overleg met de provincies en drinkwaterbedrijven. Vewin zet erop in dat, voor zover dat mogelijk is, de strategische voorraden worden aangewezen buiten gebieden met grote kansen voor geothermie. Eijsink: “We willen meedenken hoe deze potentie kan worden benut. De achterkant is een stringent beschermingsbeleid voor drinkwater.”

Het ontwerp van STRONG ligt van 22 november tot en met 2 januari 2017 ter inzage. Eijsink verwacht dat daarna vrij snel behandeling in de Tweede Kamer plaatsvindt. “Ik denk dat het kabinet erop mikt dat de Kamer nog vóór de verkiezingen een besluit neemt.”

Bekijk hier de Ontwerp Structuurvisie Ondergrond.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/  
Duidelijk artikel met interessante observaties!
Mbt referentie #2 zou het beter zijn te verwijzen naar Bil et al., 2021 (https://doi.org/10.1002/etc.4835).
Prachtig initiatief! Nu het hele stroomgebied van de Berkel als ruimtelijke eenheid bekijken ,vervuilers opsporen en voorstellen voor ruimtelijke ontwikkeling (incl. bescherming)met elkaar bedenken.cf kaderrichtlijn water.