0
0
0
s2smodern

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat houdt vast aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Na 2027, het jaar waarin de KRW-doelen gerealiseerd moeten zijn, wil ze verder gaan met verbetering van de waterkwaliteit.

Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Ze wil vasthouden aan de doelen en daarna 'ambitieus verder'. “We hebben immers te maken met nieuwe opgaven zoals klimaatverandering, energietransitie en opkomende chemische stoffen. Ook wil ik na 2027 bovenstroomse landen kunnen blijven aanspreken op hun inzet om de waterkwaliteit verder te verbeteren”, aldus de bewindsvrouw.

De Europese Commissie onderwerpt de KRW en de onderliggende richtlijnen zoals de Grondwaterrichtlijn en de Richtlijn Prioritaire stoffen aan een zogeheten fitness check. De resultaten van deze analyse worden naar verwachting in het najaar van 2019 gepubliceerd. De Europese Commissie zal vervolgens bepalen of de KRW wordt herzien en met voorstellen komen voor eventuele aanpassingen van de richtlijn.

Modernisering
Van Nieuwenhuizen vindt dat 'de basis van de richtlijn' goed is
. Maar de regeling is, schrijft ze ook, op onderdelen wel aan modernisering toe, zodat ze flexibeler wordt en de samenhang wordt vergroot. Die aanpassingen zijn nodig om de KRW geschikt te houden voor het realiseren van de doelen in 2027, waarvan overigens niet iedereen denkt dat ze haalbaar zijn.

Zoals Natuur & Milieu die eerder dit jaar vaststelde dat de waterkwaliteit in Nederland sterk onder druk staat met negatieve gevolgen voor onder andere de biodiversiteit en drinkwatervoorziening. Dit is mede een gevolg van, zoals de milieuorganisatie vaststelde, een slechte implementatie van de KRW.

Van Nieuwenhuizen deelt die visie niet en stelt vast dat de waterkwaliteit voor veel gebruiksfuncties, zoals drinkwaterproductie, voldoende is en wijst daarbij op maatregelen die ze neemt om de waterkwaliteit te verbeteren, zoals de Delta-aanpak Waterkwaliteit.

Samenhang
Ook vindt ze de KRW-doelen haalbaar. Maar dan is naast haar nationale aanpak, wel meer samenhang nodig in Europese beleid om serieuze bedreigingen als chemische stoffen, microplastics, medicijnresten, gewasbeschermingsmiddelen en biociden aan te kunnen pakken. 

Zo wil Van Nieuwenhuizen 'een beter geïntegreerd Europees beleidskader voor de aanpak van chemische stoffen'. Daarbij moet toelating van chemische stoffen beter gekoppeld worden aan de effecten van de stoffen in het milieu, schrijft ze. Beter en effectiever nog is dat met Europees brede gebruiksbeperkingen voorkomen wordt dat deze stoffen in het water terecht komen. 

Monitoringsmethoden
De minister pleit ervoor om in de regelgeving ruimte in te bouwen voor toelating van nieuwe monitoringsmethoden om de toxiciteit van chemische stoffen te bepalen. “De huidige KRW, daterend uit 2000, schrijft in detail voor hoe gemeten moet worden. Dat vormt een rem op de ontwikkeling en invoering van innovatieve methoden. Ik pleit voor meer flexibiliteit om kosteneffectieve methoden te kunnen toepassen.”

Van Nieuwenhuizen is ook kritisch over de bestaande ‘one-out-all-out’-methode in de beoordeling van de waterkwaliteit. De methode doet geen recht doet aan de werkelijke toestand van het water, aldus de bewindsvrouw. Ze is bovendien ongeschikt om de voortgang zichtbaar te maken en draagvlak voor maatregelen te krijgen en houden, schrijft ze.

Van Nieuwenhuizen pleit voor aanpassing van de richtlijn op dit punt. Als dat niet lukt zal Nederland naar andere manieren zoeken de resultaten te tonen, kondigt ze aan.

Vewin
De minister weet zich in haar standpunt gesteund door de Vewin, de vereniging van drinkwaterbedrijven. In een reactie op de brief van de minister schrijft Vewin dat continuering van de KRW na 2027 noodzakelijk is. "Doorgaan na 2027 mag echter op geen enkele manier een excuus worden voor het niet tijdig halen of verlagen van de huidige KRW-doelen."

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief Europese evaluatie Kaderrichtlijn Water
Reactie Vewin
Onderzoek waterkwaliteit door Natuur en Milieu

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?
Op welke manier wordt dan fosfaat teruggewonnen?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.