secundair logo knw 1

De voorzitter van de Unie van Waterschappen, Rogier van der Sande, waarschuwt dat de gemeenten niet in staat zullen zijn om te investeren in maatregelen om wijken en steden klimaatbestendig te maken. Ze hebben de middelen niet. “De investeringen in de ruimtelijke adaptatie komen er niet”, aldus Van der Sande.

De dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Rijnland en UvW-voorzitter sprak zijn zorg gisteren uit op het najaarscongres van het Koninklijk Nederlands Waternetwerk in Nijkerk. Eerder deze maand deed hij hetzelfde op het Deltacongres in Goes, maar niet zo stellig en expliciet. 

Van der Sande ziet dat de gemeenten kampen met financiële problemen, met name in het ‘sociale domein’. De tekorten in de zorg en ondersteuning aan inwoners, sinds 2015 na een decentralisatie van overheidstaken een verantwoordelijkheid van gemeenten, drukken een zwaar stempel op het beleid van de gemeenten. Van der Sande ziet dat bij de lokale besturen de prioriteit ligt bij het oplossen van die problemen. “En ik snap dat ze daarvoor kiezen.”

Onacceptabel
Maar dat er vervolgens geen geld is voor investeringen in het klimaatbestendig maken van stadsdelen en wijken, vindt de UvW-voorzitter onacceptabel. “We kunnen het ons maatschappelijk niet permitteren dat we deze investeringen in de ruimtelijke adaptatie laten afketsen op financieringsproblemen. Als dit niet geregeld wordt leggen we de rekening neer bij de volgende generaties. Dat is onverteerbaar.”

Een eenmalige bijdrage uit de huidige overschotten van het Rijk is niet de oplossing, zegt de voorzitter van de UvW desgevraagd. “Er moet een structurele oplossing komen. We hebben een beleid dat loopt tot 2050.”  

Deltaplan
Dat beleid staat beschreven in het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Daarin is afgesproken dat heel Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig is. Volgens die afspraken moeten alle overheden uiterlijk dit jaar een stresstest hebben uitgevoerd voor de weersextremen waar we steeds vaker mee te maken krijgen: wateroverlast, hitte, droogte en overstroming.

De stresstest brengt in kaart waar de problemen in stad en regio zich gaan voordoen en is de opmaat tot risicodialogen met betrokkenen. In die overleggen wordt bepaald welke maatregelen genomen worden om kwetsbare plekken in stadsdelen, wijken of buitengebied aan te pakken. 

Oproep aan het Rijk
In (Haagse) overleggen kaart Van der Sande nu aan dat dat proces vastloopt door gebrek aan geld bij de gemeenten. Hij treft een luisterend oor, vertelt hij, maar vooralsnog geen oplossing. “Men ziet het zelf ook. Maar het is niet makkelijk om tot een oplossing te komen.”

Die moet van het Rijk komen, aldus Van der Sande. "Ja, dit is een oproep aan het Rijk. Gemeenten kunnen het niet. We moeten investeren in de toekomst."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.