0
0
0
s2smodern

De voorzitter van de Unie van Waterschappen, Rogier van der Sande, waarschuwt dat de gemeenten niet in staat zullen zijn om te investeren in maatregelen om wijken en steden klimaatbestendig te maken. Ze hebben de middelen niet. “De investeringen in de ruimtelijke adaptatie komen er niet”, aldus Van der Sande.

De dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Rijnland en UvW-voorzitter sprak zijn zorg gisteren uit op het najaarscongres van het Koninklijk Nederlands Waternetwerk in Nijkerk. Eerder deze maand deed hij hetzelfde op het Deltacongres in Goes, maar niet zo stellig en expliciet. 

Van der Sande ziet dat de gemeenten kampen met financiële problemen, met name in het ‘sociale domein’. De tekorten in de zorg en ondersteuning aan inwoners, sinds 2015 na een decentralisatie van overheidstaken een verantwoordelijkheid van gemeenten, drukken een zwaar stempel op het beleid van de gemeenten. Van der Sande ziet dat bij de lokale besturen de prioriteit ligt bij het oplossen van die problemen. “En ik snap dat ze daarvoor kiezen.”

Onacceptabel
Maar dat er vervolgens geen geld is voor investeringen in het klimaatbestendig maken van stadsdelen en wijken, vindt de UvW-voorzitter onacceptabel. “We kunnen het ons maatschappelijk niet permitteren dat we deze investeringen in de ruimtelijke adaptatie laten afketsen op financieringsproblemen. Als dit niet geregeld wordt leggen we de rekening neer bij de volgende generaties. Dat is onverteerbaar.”

Een eenmalige bijdrage uit de huidige overschotten van het Rijk is niet de oplossing, zegt de voorzitter van de UvW desgevraagd. “Er moet een structurele oplossing komen. We hebben een beleid dat loopt tot 2050.”  

Deltaplan
Dat beleid staat beschreven in het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Daarin is afgesproken dat heel Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig is. Volgens die afspraken moeten alle overheden uiterlijk dit jaar een stresstest hebben uitgevoerd voor de weersextremen waar we steeds vaker mee te maken krijgen: wateroverlast, hitte, droogte en overstroming.

De stresstest brengt in kaart waar de problemen in stad en regio zich gaan voordoen en is de opmaat tot risicodialogen met betrokkenen. In die overleggen wordt bepaald welke maatregelen genomen worden om kwetsbare plekken in stadsdelen, wijken of buitengebied aan te pakken. 

Oproep aan het Rijk
In (Haagse) overleggen kaart Van der Sande nu aan dat dat proces vastloopt door gebrek aan geld bij de gemeenten. Hij treft een luisterend oor, vertelt hij, maar vooralsnog geen oplossing. “Men ziet het zelf ook. Maar het is niet makkelijk om tot een oplossing te komen.”

Die moet van het Rijk komen, aldus Van der Sande. "Ja, dit is een oproep aan het Rijk. Gemeenten kunnen het niet. We moeten investeren in de toekomst."

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Tijs van Ruth · 7 days ago
    Zou het niet effectiever zijn om te focussen op voorlichting en regelingen waardoor bewoners zelf aan de slag gaan, zoals bij ons met Rotterdams Weerwoord? En tegelijkertijd het denken omgooien hoe we omgaan met water. Drinkwater hoger belasten per kuub, maar lagere vaste kosten. Zo zal er minder gebruikt worden en meer regenwater toegepast worden in en om huis. Elke gebufferde druppel blijft uit het riool, elke geïnfiltreerde druppel bevordert gezond bodemleven en groen in de stad.

    WaterLeider
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Jawel hoor. Regel maar een vergunning bij het waterschap?
Bijzonder nuttig, oa vanwege de calibratie aan de praktijk waarbij gebruik gemaakt is van feitelijkheden. Dit om de sceptici van het type "dit is theorie" te kunnen wijzen op het gegeven dat dit in "de praktijk verklaard" is.
Het is om die reden ook nuttig om dit hulpmiddel als stuurmiddel bij politieke besluitvorming te gebruiken.
Zou het niet effectiever zijn om te focussen op voorlichting en regelingen waardoor bewoners zelf aan de slag gaan, zoals bij ons met Rotterdams Weerwoord? En tegelijkertijd het denken omgooien hoe we omgaan met water. Drinkwater hoger belasten per kuub, maar lagere vaste kosten. Zo zal er minder gebruikt worden en meer regenwater toegepast worden in en om huis. Elke gebufferde druppel blijft uit het riool, elke geïnfiltreerde druppel bevordert gezond bodemleven en groen in de stad.

WaterLeider
Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het