Bij de vijf grootste investeringsopgaven tot 2050 houdt Nederland nauwelijks rekening met de toekomstige effecten van zeespiegelstijging, zo blijkt uit een rapport van Sweco. Mogelijk moeten deze investeringen, samen goed voor 900 miljard euro, hierdoor straks alsnog op de schop.
Alleen in de watersector worden de gevolgen van de zeespiegelstijging ‘tot op zekere hoogte’ meegewogen, constateert het ingenieursadviesbureau in het rapport ‘Ruimte voor de toekomst’. Het gaat vooral om hogere waterstanden op en langs de kust en de rivieren, verzilting in rivieren en polders en vernatting van de laaggelegen delen van Nederland.
Een nog groter risico van het huidige investerings- en planningsbeleid is volgens Sweco dat er straks helemaal geen flexibiliteit of (fysieke) ruimte meer is om de aanpassingen te kunnen doen die nodig zijn om ons land veilig en leefbaar te houden.
Alex Hekman"Er is veel meer regie nodig op ministerieel niveau", meent Alex Hekman, business director water bij Sweco. "Nu wordt er slecht gestuurd op dit soort risico’s, en dat komt mede door de decentralisatie van ruimtelijke ordening. Er mist samenhang in de keuzes die we maken."
100.000 hectare
Samen met zijn collega Nikéh Booister berekende Hekman dat de vijf grootste plannings- en investeringsopgaven in Nederland tot 2050 samen 904 miljard euro kosten. Hiervoor is zeker 100.000 hectare ruimte nodig.
Het gaat om infrastructuur (272 miljard euro), woningbouw (321 miljard euro, 26.000 hectare), energietransitie (189 miljard euro, 22.000 hectatre), klimaatadaptatie (118 miljard euro, 13.000 hectare waterberging) en natuur en landbouw (4 miljard euro, onder andere 37.000 hectare bos).
Volgens Sweco is het voor het eerst dat de nationale investeringsopgaven en de zeespiegelstijging op deze manier aan elkaar zijn gekoppeld. Hiervoor spraken de onderzoekers ook met vertegenwoordigers uit de verschillende sectoren.
Nieuwe woningen
In het Kennisprogramma Zeespiegelstijging wordt, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Deltacommissaris, wel geïnventariseerd wat de mogelijke gevolgen van de zeespiegelstijging zijn en hoe we daarop kunnen anticiperen, vertelt Hekman.
"Toch wordt hier bij grote investeringen nog maar weinig rekening mee gehouden. De komende tien jaar worden er bijvoorbeeld 800.000 nieuwe woningen gebouwd, waarvan de helft in Noord- en Zuid-Holland. Maar als het om zo’n groot bedrag gaat, moet je kiezen voor oplossingen die onder alle toekomstscenario’s kunnen. Vooral in de laaggelegen delen moeten we niet alles dicht bouwen, zodat we voldoende flexibel blijven."
Reserveer ruimte voor de toekomst, bepleiten de onderzoekers. "We moeten in Nederland ruimte vrijhouden voor maatregelen die straks nodig zijn om ons beschermen tegen zeespiegelstijging. Langs de rivieren, langs de kust en in de polders om onze waterkeringen te verhogen en te verbreden, maar ook om water tijdelijk te kunnen bergen."
Beter afstemmen
Daarnaast moeten alle sectoren, en dus niet alleen de watersector, bij hun planvorming rekening houden met een mogelijke zeespiegelstijging. "Hierbij kan de planning van de verschillende investeringsopgaven veel beter op elkaar worden afgestemd", meent Hekman.
"Koppel de verschillende investeringsagenda’s om maatregelen tegen zeespiegelstijging betaalbaar en maatschappelijk acceptabel te houden. En als we toch gaan investeren, laten we dan gelijk een stap zetten richting een klimaatbestendig en een mooier Nederland."
MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Sweco + link naar rapport ‘Ruimte voor de toekomst’
H2O-bericht: Hollandse Delta laat klimaatrisico’s in Rijnmond onderzoeken
In het genoemde Stowa rapport wordt een onderscheid gemaakt naar:
Op basis van de nadere uitwerking kunnen technologen en beleidsmedewerkers van waterschappen een gefundeerde keuze maken voor een natuurlijk systeem, afhankelijk van de specifieke situatie op een RWZI en de gekozen opties:
A. Toepassing van een enkel systeem als ‘stand alone’ techniek als uitbreiding van de RWZI, voor upgrading van het effluent (afloop nabezinktank).
B. Als inpassing in een integraal natuurlijk systeem wat naast effluentbehandeling ook recht doet aan de omgeving en waarbij functies zoals het creëren van natuurlijk, levend water, effluentbuffering, recreatie en natuur gecombineerd worden.
De Waterharmonica's nemen de meeste ruimte in, zeker omdat voor een goede verwijdering van medicijnen laag tot zeer lage belaste Waterharmonica's nodig zijn (zie ook Stowa 2013-07). Dus een hydraulische belasting van zeker niet meer dan 0,05 m/dag. Ofwel een ruimte beslag van 2,5 tot 3,75 m2 per inwoner.
Het totale debiet aan gezuiverd afvalwater in Nederland is ca. 2.000.000 m3 per jaar (CBS, data 2020). Dit zou dan neerkomen op een totaal netto ruimte beslag van 4.000 ha in heel Nederland. Zeg 5.000 tot maximaal 10.000 ha. Dit lijkt veel, maar het is wel met gestapelde belangen en mogelijkheden. Stel 25 cm waterberging: 10.000.000 waterberging, stel dat een kwart van de Waterharmonica's als KRW-waardig wordt beschouwd (is best wel reëel): 500 tot 1.000 ha.... En dan nog recreatie, natuur, CO2-vastlegging, stikstofrechten? Vrienden maken, bufferzones rond de rwzi's. Een voorbeeld van een zoektocht, uitgevoerd door het Wetterskip Fryslân: http://www.waterharmonica.nl/reports/LW289-47_005-rapd02-waterharmonica.pdf. Op weg naar 2027?
Ruud Kampf
Rekel/water
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?