0
0
0
s2smodern

Waterschappen Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest publiceren dit jaar drie keer een online tijdschrift met als thema ‘de kracht van water’. De rode draad wordt gevormd door de Kerstvloed van 1717 en de dijkmaatregelen die sindsdien zijn genomen.

Bij de watersnoodramp van driehonderd jaar geleden braken in de nacht van 24 op 25 december de dijken in Noord-Nederland door. Dat kostte alleen al in de provincie Groningen aan ruim tweeduizend mensen het leven. Ook in andere provincies en landen vielen erg veel slachtoffers, in totaal 14.000. Het was in het noorden de laatste grote overstroming, vertelt woordvoerder Willeke Bergman van Waterschap Hunze en Aa’s. “Daarna werden de dijken versterkt onder leiding van rentmeester Thomas van Seeratt. Zij vormen tot op de dag van vandaag de basis voor onze bescherming tegen hoogwater.”

Noord-Nederland herdenkt dit jaar met allerlei evenementen de natuurramp. In het weekend van 23 en 24 september is er het wandelfestival Tocht om het Noord. Dan lopen vijfduizend mensen twee dagen over de oude dijk in Groningen. Het digitale magazine ‘De kracht van water!’ van waterschappen Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest haakt hierbij aan. Bergman: “We brengen dit tijdschrift alleen in 2017 uit. Er verschijnen tot aan de tocht drie nummers, waarvan het eerste net is verschenen. Het magazine belicht de Kerstvloed, hoe de dijken daarna zijn versterkt en wat we op het ogenblik doen om dijken te verbeteren. Deze informatie wordt op een leuke manier met animaties en video’s gepresenteerd.”

De twee waterschappen hebben ook een educatieproject rondom de Kerstvloed om kinderen bewust te maken van het belang van waterveiligheid. In groepen 7 en 8 van de basisscholen wordt een film over de ramp getoond. Het wandelfestival heeft in september een juniortocht voor leerlingen van het basisonderwijs in de gemeente Eemsmond.

Bekijk het eerste nummer van het online magazine. Meer informatie over de herdenking van de Kerstvloed van 1717 vindt u hier.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.