0
0
0
s2smodern

Een nieuwe website maakt de veiligheid van de primaire dijken in Nederland in één oogopslag inzichtelijk. Www.waterveiligheidsportaal.nl is vanaf 1 april beschikbaar.

De site werd op 30 maart gelanceerd tijdens de Water Info Dag in Den Bosch. Opdrachtgever van de site is het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Directeur Erik Kraaij: “Er bleek tot voor kort niet echt een uniform digitaal beeld te zijn voor de veiligheid van onze dijken. Met deze site hebben we dat wel.”

De site wordt een belangrijk instrument in het aanpakken van de veiligheid van de dijken. Keringbeheerders (met name waterschappen) moeten via de site hun beoordelingsgegevens over de veiligheid van de waterkeringen doorgeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als uit de gegevens blijkt dat een dijk versterkt moet worden, gaan de gegevens door naar het HWBP.

In januari van dit jaar zijn nieuwe normen voor de veiligheid van dijken in werking getreden. Tussen 2017 en 2023 moeten alle primaire dijken van Nederland gecontroleerd worden aan de hand van die normen. Kraaij: “Op de site zal dus gaandeweg de komende jaren te zien zijn in hoeverre dijken voldoen aan de nieuwe normen. De afgelopen maanden is al een deel van de dijken daaraan getoetst; die informatie maken we de komende weken zichtbaar op de site. Ook de veiligheid van dijken die de afgelopen jaren geleden nog volgens de oude normen zijn getoetst, maken we zichtbaar. Daarmee komt er dus binnenkort een volledig digitaal overzicht van de gehele dijkveiligheid in Nederland. Per dijk wordt aangegeven of de toetsing volgens de oude of de nieuwe normen is.”

De site is in eerste instantie bedoeld voor mensen die zich vakmatig bezighouden met de veiligheid van dijken, aldus Kraaij. “Gaandeweg komt er zoveel informatie op, dat het ook voor het grote publiek interessant is om een beeld te krijgen van de veiligheid van de Nederlandse dijken.”

Meer informatie op www.waterveiligheidsportaal.nl en www.hoogwaterbeschermingsprogramma.nl

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bij gloednieuwe, duurzame en innovatieve vispassage De Noord van waterschap Scheldestromen passeren er deze week 1.000 stuks glasalen per nacht. Er zijn er dus ook die boven de verwachting werken. (zonder APK)
@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.