secundair logo knw 1

De Charlock kwam al eerder in actie op het wad | Foto RWS/Van den Herik

Voor het onderhoud van de Eemsgeul, de toegangsroute naar de Eemshaven, heeft Rijkswaterstaat de Sliedrechtse baggeraar Van den Herik in de arm genomen. Die zet hiervoor een ‘Clean Ship’ in, dat in de eco-modus vaart en daardoor ook minder brandstof verbruikt. 

Rijkswaterstaat wil in 2030 volledig klimaatneutraal zijn en circulair werken. Voor het Eemsgeul-contract zijn de maximaal toelaatbare milieukosten daarom met 20 procent verlaagd ten opzichte van het vorige contract, aldus een bericht op de website. Het gaat dan om een verlaging van onder andere de CO2-uitstoot, de stikstofuitstoot en het energiegebruik.  

Van den Herik verwacht dat te halen met de Charlock, een in 2016 gebouwde hopperzuiger die is gecertificeerd als ‘Clean Ship’. Het schip kwam eerder al in actie in het Waddengebied. 

Het is voorzien van een SCR-installatie, een katalysator die stikstofoxiden afvangt, en zal varen in de eco-modus, waardoor het minder brandstof verbruikt bij een gelijkblijvend productieniveau, belooft Van den Herik.  

Grote schepen 
De Eemshaven is de grootste zeehaven van Noord-Nederland en vervult volgens Rijkswaterstaat ook een cruciale rol in de Europese energieonafhankelijkheid. In 2018 is de Eemsgeul al verdiept om toegang te bieden voor schepen met een maximale diepgang van 14 meter. Die klus werd eveneens door de Sliedrechtse aannemer geklaard. 

Doordat de Eemsgeul al geschikt was voor grote schepen, kon er in 2022 in relatief korte tijd een LNG-terminal ontwikkeld worden in de Eemshaven, stelt Rijkswaterstaat. "Het bevaarbaar houden van deze verbinding is dus van vitaal belang voor de Europese energieonafhankelijkheid."

LNG, vloeibaar aardgas, geldt als alternatief voor ‘gewoon’ gas uit bijvoorbeeld Groningen en Rusland. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ivm de Kaderrichtlijn Water wil ik dat de onderwaterplanten veel meer aandacht krijgen want dat is de beste manier om de waterkwaliteit te verbeteren. Wij doen dat in samenwerking met waterschap De Dommel en hoogheemraadschap Rijnlanden, de Vrouwe Vennepolder in Oude Ade en de Kampina in Oirschot. Een terrein van Het land van ons, in samenwerking met de Universiteit Leiden en de Radbouduniversiteit. Kunt u de problematiek ook van deze kant belichten. Wij kunnen met onderwaterplanten de kwaliteit direct verbeteren in enkele jaren zodat die wel aan de richtlijn voldoet. Vrgr Kees Koot, Waterplant.nl
Een goed idee. De Landelijke Waterwoonorganisatie (LWO)  wil graag meedenken en de ervaringen van op het water wonen delen. Laurens Klappe
Kijk bij anders omgaan, zeg besparing op kwaliteit drinkwater verbruik in Nederland, vooral ook eens naar België. Bij huizenbouw vereisen zij bv 6 m3 buffer tanks voor regenwateropvang voor toiletten en tuin en autowassen en… Als je met zo’n  simpele regel start kun je gigantisch op volume besparen. 10 jaar tijd 1.000.000 huizen erbij x 6 x 50 (= 300 m3 per woning)= 300.000.000.m3 op jaarbasis straks en een geweldige toename elk jaar!!!!
Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost