0
0
0
s2smodern

Vanwege het hoge water en de westerstorm zijn de belangrijke waterkeringen gesloten. De Oosterscheldekering, de Ramspolkering en de Hollandsche IJsselkering zijn vanmorgen dichtgegaan. Later besloot Rijkswaterstaat ook de Maeslantkering en de Hartelkering te sluiten. Dat de vijf grote waterkeringen tegelijk dicht zijn is een unicum, aldus Rijkswaterstaat. De waterschappen hebben ook maatregelen genomen, zoals dijkversterking en -bewaking.

De Maeslantkering ging tegen drie uur uur dicht. “Toch wel uniek,” twitterde verkeersleider water Rolph van Rijkswaterstaat. De laatste keer dat deze kering werd gesloten, was in 2007. 

Sinds 11.00 uur geldt code oranje voor de provincies Noord-Holland, Friesland en Flevoland en het Waddengebied. Het KNMI verwacht daar zware tot zeer zware windstoten, tot 130 kilometer per uur. De storm langs de Nederlandse kust en in het IJsselmeergebied leidt tot verhoogde waterstanden die gemiddeld eens in de vijf jaar optreden. Verder valt er vrij veel neerslag.

Hoge golven
De combinatie van dit hoge waterpeil met een harde wind van 9 Bft uit westelijke richting zorgen voor hoge golven langs de dijken aan het IJsselmeer, Ketelmeer en Zwartemeer, meldt waterschap Zuiderzeeland. “Met name in de loop van de woensdagochtend en de middag leidt dit tot verhoogde waterstanden langs de IJsselmeerdijk, Ketelmeerdijk en het Zuidelijk deel van de Noordoostpolder.” Conform de draaiboeken van het waterschap stelt het waterschap dijkwacht in. 

Voor de Noordoostpolder is het scenario zeer nat ingesteld, aldus het waterschap dat tot 40 mm neerslag verwacht. “Daarom hebben de gemalen het waterpeil in de sloten, tochten en vaarten naar beneden gebracht. Ook is de wateraanvoer gestopt.”

Waterkering Kampen klein

Waterschap Drents Overijsselse Delta houdt de hoge waterstanden langs de Vecht en het Zwarte Water in de gaten en heeft de mobiele kering opgezet langs de kade van Kampen (zie foto). “Het water staat nu al hoog, maar er komt vandaag, volgens de weersverwachting, nog veel water bij. Het waterpeil van de Vecht stijgt de komende twee dagen nog ruim een halve meter. Hierdoor stijgt ook het water op het Zwarte Water. Waterschap Drents Overijsselse Delta inspecteert de dijken langs de Vecht en checkt de uiterwaarden op vee.”

Bekrammingen
Op enkele locaties langs de Vecht zijn zogeheten bekrammingen gelegd, meldt het waterschap. Bekrammen van een dijk houdt in dat de dijk wordt bekleed met een geotextiel, een kunststof doek dat in feite werkt als een pleister voor de dijk. Dit doek wordt bevestigd met stalen pennen of 'krammen'. Deze maatregel is nodig om locaties waar de grasmat kwetsbaar is extra te beschermen tegen hoogwater en golfslag, aldus het schap.

Ook hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard is extra alert vanwege de sluiting van de kering in de Hollandse IJssel. Waterschap Scheldestromen heeft dijkbewaking ingesteld voor de dijken en duinen rond de Westerschelde.

'Nederlanders niet verontrust'
De storm en het hoge water verontrusten Nederlanders overigens niet, aldus blijkt uit een onderzoek van het Rode Kruis. “Nederlanders zien weinig risico’s in storm en bereiden zich niet altijd even grondig voor op stormachtig weer. Bijna 67 procent van de Nederlanders denkt geen extra risico’s te lopen wanneer het stormt. Ruim de helft van Nederland gaat dan ook gewoon door met de dagelijkse bezigheden,” schrijft de hulpverleningsorganisatie in een persbericht op basis van eigen onderzoek.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.