secundair logo knw 1

Klanten van drinkwaterbedrijven hebben veel waardering voor de kwaliteit van het geleverde water. Zij beoordelen dit door de bank genomen met een 8,5. Het rapportcijfer is te vinden in de Vewin-publicatie Drinkwaterstatistieken 2017, van bron tot kraan.

De vereniging van waterbedrijven presenteert een uitgebreid statistisch overzicht van de sector aan de hand van thema’s als kwaliteit en duurzaamheid, drinkwaterbronnen en de internationale situatie. Veel aandacht is er voor de dienstverlening aan klanten. Het gemiddelde rapportcijfer van 8,5 voor de kwaliteit van water komt uit 2015 en is een lichte verbetering ten opzichte van eerdere metingen in 2009 en 2012.

De service van drinkwaterbedrijven wordt met een 7,8 gewaardeerd. Mensen kunnen bijna onafgebroken beschikken over kraanwater. De waterlevering is jaarlijks gemiddeld gedurende 15:34 minuten onderbroken, waarvan 6:33 minuten door storingen en 9:01 minuten door regulier onderhoud.

Ook over de sector in het algemeen zijn veel feiten en cijfers opgenomen. Het zal niet verbazen dat het totale aantal aansluitingen aanzienlijk is gegroeid in de periode tussen 1990 en 2016: van bijna 5,7 miljoen naar iets meer dan 8 miljoen. Van de tien drinkwaterbedrijven heeft Vitens verreweg de meeste aansluitingen (ruim 2,5 miljoen), op afstand gevolgd door Brabant Water en Evides Waterbedrijf met beide ruim een miljoen. De kleinste partij is het Drentse WMD met iets meer dan 200 duizend aansluitingen.

De drinkwaterproductie is vergeleken met 1990 licht afgenomen naar 1.150 miljoen kubieke meter. Het aantal werknemers, uitgedrukt in fulltime-equivalenten (fte), was 4.856 aan het eind van 2016. Dit aantal is tussen 1990 en 2005 met ruim 40 procent gedaald en in de jaren daarna min of meer gestabiliseerd. In 2016 is ook 428 fte aan uitzendkrachten ingehuurd.

Een Nederlands gezin betaalt jaarlijks gemiddeld 138 euro voor drinkwater. Dit bedrag is gebaseerd op een gebruik van honderd kubieke meter in een aantal grote steden. De verbruiksbelastingen zijn hierin niet inbegrepen. In naburige landen als België, Engeland en Frankrijk is een huishouden duurder uit, al ontbreekt opvallend genoeg Duitsland bij de landen die worden genoemd. In Denemarken is de drinkwaternota met 264 euro het hoogst, in Roemenië met 72 euro het laagst.

Meer informatie

Drinkwaterstatistieken 2017, van bron tot kraan

Kerngegevens drinkwater 2017 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.