0
0
0
s2smodern

Vandaag is Sluis Junne in gebruik genomen. Sluis Mariënberg ging begin deze maand al open voor publiek. Daarmee is de rivier de Vecht voor het eerst in 100 jaar weer bevaarbaar van Zwolle tot aan de Duitse grens. De beide sluizen zijn innovatief en ontworpen door waterschap Vechtstromen zelf.

Waterschap Vechtstromen participeert met verschillende andere overheden en bedrijven in het programma Ruimte voor de Vecht. “De verschillende partners hebben daar nagedacht over de gewenste functies van de Vecht. Het moet een halfnatuurlijke laaglandrivier worden, die meer meandert en meer stroming heeft,” vertelt Peter van den Akker, projectleider bij Waterschap Scheldestromen. “Daarnaast werd duidelijk dat recreatief varen mogelijk zou moeten zijn in deze nieuwe Vecht”.

Bevaarbaar
Recreatief varen werd onmogelijk gemaakt door twee gesloten stuwen. Ooit hadden rivieren als de Vecht en de Regge een belangrijke vaarroute voor het vervoer van goederen. Die functie verloor de Vecht aan spoor, wegen en kanalen. “Nu wordt de recreatieve vaart een nieuwe reden om de rivier bevaarbaar te maken,” zegt Van den Akker.

Het kostte anderhalf jaar en 7,3 miljoen euro om de twee sluizen te bouwen. Vechtstromen koos voor een innovatief ontwerp. Van den Akker: “Veiligheid stond voorop. Klassieke sluizen met deuren kennen een potentieel beknellings- en verdrinkingsgevaar.” Omdat Vechtstromen, na een periode met toezicht, wil dat de twee sluizen in de Vecht door de varenden zelf bediend, moest er dus een alternatief bedacht worden.

Vlinderkleppen
“Onze watertechneuten bedachten een bijzondere oplossing. De sluizen hebben zogenaamde vlinderkleppen om het schutten van de sluis te regelen”, zegt Van den Akker. “Deze kleppen worden op peil gehouden. Ze liggen onder water en overbruggen het hoogteverschil. De sluisjes zijn overigens gebouwd in omleidingskanalen, die om de stuwen heenlopen”.

Van den Akker is trots dat het waterschap een nieuw type sluis presenteert. Met de technische partner is afgesproken dat het waterschap ontwikkelkosten vergoed krijgt, als deze sluizen ook elders worden gebouwd. “Onder bepaalde voorwaarden, met name dat het om kleine sluizen moet gaan, is dit type heel goed te gebruiken”.

Invloed op vismigratie
De sluizen zullen op 11 juli officieel geopend worden. Maar ook na de officiële opening is het werk nog niet klaar. “We zijn met de provincie in gesprek over manieren, bijvoorbeeld het plaatsen van kunstwerken, om van de sluizen echte ontmoetingsplekken te maken. Het moeten aantrekkelijke locaties worden. Daarnaast zijn we erg benieuwd welke invloed de komst van de sluizen heeft op de vistrek”.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
People in conversation:
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    M. de Boer · 1 years ago
    Jammer, dat het beperkt blijft tot kano's en vlotten. Er is behoefte aan een andere route dan de Twente kanalen voor de pleziervaart, met wat meer interesse had de provincie Overijssel dit op de Vecht kunnen oplossen.
  • This commment is unpublished.
    Bert Kramer · 1 years ago
    Nadeel van dit type 'deuren': als er allerlei rommel voor de kleppen ligt, kunnen die op den duur niet meer helemaal plat liggen, zodat de boten er tegenaan varen. Ze zijn onder water nl. niet te zien.
    Als een rechtopstaande sluisdeur niet open of dicht wil, is dit door de schipper direct te zien en zal hij/zij niet doorvaren.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De Golfstroom is ook de transportband waarmee jonge palinkjes (glasaal), geboren ergens in de Srgassozee (ten noorden van de Bermuda-driehoek) richting de kusten van West-Europa worden gebracht, van Portugal tot Denemarken en Zuid-Zweden. De glasaaltjes zijn twee jaar onderweg. Als de Golfstroom minder sterk wordt of minder ver reikt, heeft dat wellicht ook voor de paling grote gevolgen.
Mensen kunnen niet snel genoeg geiinformeerd worden. Tot op heden kent de Belg de klimaatwijziging als iets exotisch op de televisie. De fruitteelt, de landbouw zou zoveel mogelijk moeten aangepast worden aan de nieuwe verwachting. Weer "een nieuw normaal" houdt de bevolking passief.
Ik geef lezingen in landbouw-dorpen. Vlaanderen kennen ze "en daar zal niet gebeuren, wij kennen wel ons klimaat. Onze grootouders hebben het allemaal gekend. Wat ze aan de Noordpool doen kan mij nie schelen". Ik heb het over een 12 tal positive sel-re-enforcing feedbackloops met uitleg uiteraard. En het feit dat dit een spin-off heeft voor de ganse planeet. Het is moeilijk. De laatste keer kwam een man af met een vraag voor gans de zaal. "Als u wil stuur ik naar een psychiatrische instelling. Een.(globale) opwarming met meer dan 2 :. Ideaal voor de barbecue en familiefeesten.. slecht voor de landbouw, droger, hoe kan u dat weten? En u zegt: dit leidt tot conflicten. De mensen gaan meer buitenkomen en elkaar ontmoeten."
Het afschaffen van de Watertoets met de invoering van de Omgevingswet is gewoon géén goed idee. Maak water leidend in de afwegingen over ruimtelijke ontwikkelingen tussen rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.. Functie volgt peil! Wat nodig is, is meer realisme en minder 'maakbaarheidsdenken' van stedenbouwkundigen en politici. De Algemene Waterschapspartij wil de rol van de waterschappen juist verstreken. "Want ook na lang overleg stroomt het water nog steeds naar het laagste punt".

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.