secundair logo knw 1

Dijkgraaf Remco Bosma presenteert de voorlopige uitslag | Foto HHNK

In Noord-Holland registreerde het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier het hoogste opkomstpercentage ooit in zijn werkgebied: 54,5 procent. BBB is de grote winnaar met 6 zetels. Waterplatform Groen, Water & Land krijgt er 5 en dat zijn er 2 minder dan in 2019.

Dat laat het HHNK weten nadat 99 procent van de stemmen zijn geteld. Ruim 485.000 Noord-Hollanders brachten hun stem uit in het gebied van het hoogheemraadschap.

Gisteren maakte HHNK in de ochtend de eerste voorlopige uitslag bekend na het tellen van 30 procent van de stemmen. Toen stond Groen Water & Land nog op 4 zetels, maar dat zijn er nu 5 geworden. Die extra zetel is er bij de PvdA afgegaan (nu 3 zetels).

In het bestuur maken naast BBB ook de Partij voor de Dieren en Belang van Nederland (BVNL) hun entree met respectievelijk 2 en 1 zetels. Boeren Burgers Waterbelang krijgt er 1 zetel bij en komt op 2. AWP voor water, klimaat en natuur verliest zijn zetel en verdwijnt uit het bestuur.

In het bestuur van HHNK steeg het aantal verkiesbare zetels van 23 naar 26, als gevolg van de wijziging in het aantal geborgde zetels. Dat zijn er nog 4. Voor de categorie Ongebouwd worden de 2 zetels benoemd door LTO Noord. De Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (VBNE) benoemt de 2 zetels in de categorie natuurterreinen.

Donderdag 23 maart om 10.00 uur stelt het centraal stembureau de definitieve uitslag vast.

PB. 16 99 van de stemmen is geteld

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.