Rijkswaterstaat wil op korte termijn starten met een grootschalige bergingsoperatie van de containers, die tijdens de ramp met het vrachtschip MSC Zoe overboord zijn gevallen. Vanwege de drukke vaarweg in de zee moet de berging tot in detail worden voorbereid en op het juiste moment worden uitgevoerd, aldus Rijkswaterstaat.

Volgens een nieuwe inspectie op het dek van de MSC Zoe zijn 291 containers overboord geslagen, negen meer dan eerder werd aangenomen. Ongeveer 220 containers liggen in de vaargeul ten noorden van de Waddeneilanden. Rijkswaterstaat (RWS) heeft met betrokken partijen afspraken gemaakt over het bergingsplan voor deze containers. 

RWS spreekt van een groots opgezette operatie. “Verloren containers en lading worden verder in beeld gebracht. Tegelijkertijd wordt gestart met het bergen van gelokaliseerde objecten in de Eems en aansluitend in de verkeersbaan boven de Waddeneilanden.” Twee kapotte containers zonder lading zijn maandag al uit de zee gehaald.

De bedoeling is om “op korte termijn” met de berging te beginnen. Dat hangt onder andere af van het weer. RWS vergelijkt de vaarweg met een drukke A13. “Het is dan ook essentieel de berging tot in detail voor te bereiden en op het juiste moment uit te voeren.”

De gewone schoonmaakacties gaan intussen door. RWS meldt dat de zandplaat Simonszand sinds gisteren schoon is. Het opruimwerk op de Rottums in de Waddenzee dat vanwege het stormachtige weer tijdelijk was gestaakt, is vandaag hervat. Hieraan doen de aannemer en dertig vrijwilligers van Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer mee.

Ook waterschappen, gemeenten en andere organisaties zijn er nog druk mee. Zo gingen vandaag zes opruimploegen van waterschap Noorderzijlvest aan de slag op de Zeedijk tussen Delfzijl en Eemshaven. “Wij kunnen de troep op deze dijk vooralsnog met onze eigen medewerkers goed aan”, zegt woordvoerder Treja Akkerman van Noorderzijlvest. “Daarvoor hebben we wat extra mensen ingezet.”

De opruimploegen halen eerst zo snel mogelijk het piepschuim weg. Daarna komt het organisch materiaal aan de beurt, vertelt Akkerman: “Na elke storm ligt er wel van dit materiaal tegen de dijk, maar nu zit er andere troep uit de containers doorheen.” 

De kwelders voor de Groningse vastelandskust zijn eveneens vervuild. “Ook hier vindt een schoonmaakactie plaats. Het Hogeland, een nieuwe gemeente sinds 1 januari, coördineert.” RWS zet een drone in om de verspreiding van klein afval in de kwelders in beeld te brengen.

 

MEER INFORMATIE
RWS over bergingsoperatie
Liveblog Noorderzijlvest over containerafval
Eerder maatregelen vanwege stormachtig weer 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)
Het dillema van de duivelse delta.
Nu nog inversteren in een delta, waarvan! Door de klimaatverandering zijn de spelregels veranderd.
De houdbaarheid is ten einde.
Wie investeert er nog met zijn volle verstand in iets! Waarvan je nu al weet, dat je dit nooit terugkrijgt.
West laag Nederland wordt een piramide spel. Wie verkoopt, en heeft zijn spulletje op het droge.. En welke grote groep blijft met de gebakken peren zitten..
Nu aangeven dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden in kwetsbare gebieden, kan ook niet. Dan zou het hele systeem instorten.
Hoeveel leningen en hypotheken lopen er niet! Op percelen, die eenmaal afbetaald, geen enkele waarde meer hebben..
Dus de mythe nog maar een tijdje vol houden.
We zijn tenslotte dijkenbouwers.
Naast het gevecht tegen het water, is er nog een typisch Neerlandse traditie..
Gaat u maar lekker slapen, uw regering waakt over u...
En loopt het mis.
Dan achter in de rij aansluiting aub.
Groeten uit...
Buitengewoon interessant artikel. Moet nodig aan de grote klok gehangen worden. Moet een grote rol spelen bij de waterschaps- en provinciale verkiezingen
Ik pleit al jaren voor het intensief wegvangen van rivierkreeften, vanwege hun bijzonder effectieve voortplantingscyclus. Zo heel veel eitjes heeft een rivierkreeft niet eens, als je de kreeft vergelijkt met bijv. de karper. Maar de overleving is veel hoger en de kreeften zijn veel sneller geslachtsrijp. Lees hier hoe het zit: https://www.linkedin.com/pulse/wat-moeten-we-met-de-rivierkreeft-hans-middendorp-ph-d-/

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!