secundair logo knw 1

De Tweede Kamer schaarde zich vorige week achter het initiatiefwetsvoorstel voor een bindend correctief referendum. Voor waterschappen, provincies en gemeenten geldt een uitzonderingsclausule. Zij mogen, zeer tot de tevredenheid van de Unie van Waterschappen, zelf bepalen of een besluit in aanmerking komt voor een referendum.

Een correctief referendum gaat over een beslissing die al is genomen. Bindend betekent dat de betreffende overheid toezegt de uitslag van het referendum ook daadwerkelijk over te nemen. Het wetsvoorstel is een initiatief van Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP).

Eerder deed zij al een voorstel van gelijke strekking, maar daar bleek vorig jaar geen meerderheid voortoen keerde de Eerste Kamer zich nog tegen de wet. Leijten paste haar wetsvoorstel aan en nam daarin een uitzonderingspositie op voor waterschappen, maar niet voor gemeenten en provincies.

Daar kwam vervolgens kritiek op vanuit de Tweede Kamer. Leijten koos er daarom voor haar voorstel aan te passen. Het referendum zou ook verplicht worden voor waterschappen. Een amendement van de ChristenUnie, waarin de uitzonderingspositie voor zowel waterschappen, gemeenten als provincies zou gaan gelden, bleek uiteindelijk op een meerderheid in de Kamer te kunnen rekenen.

En daar is de Unie van Waterschappen tevreden mee. “Het gaat om de autonomie van de decentrale overheden”, zegt Ilona Elfferich. Elfferich is verenigingssecretaris van de Unie. “De provinciale staten, de waterschapsbesturen en de gemeenteraden gaan zelf over de inrichting van hun bestuur. Het is goed dat daarover over een gevoelig onderwerp als een correctief referendum geen verplichtingen worden opgelegd door de Tweede Kamer.”

Als de wet van kracht wordt, moeten waterschappen en de andere decentrale overheden in hun reglement van orde opnemen welke onderwerpen wel en niet in aanmerking komen voor een referendum. “Er geldt een zogeheten kan-bepaling. Waterschappen dienen dus vooraf duidelijk te maken over welke onderwerpen een referendum mogelijk is. Dat zal per waterschap verschillen.”

“Of het wetsvoorstel daadwerkelijk zal worden ingevoerd is nog onduidelijk”, zegt Elfferich. Het wetsvoorstel van Leijten betreft een grondwetswijziging. Mocht het wetsvoorstel in de komende periode door de Eerste Kamer worden aangenomen, dan moet het na de volgende Tweede Kamerverkiezingen opnieuw door zowel Eerste als Tweede Kamer worden behandeld en met twee derde meerderheid worden aangenomen. “Deze wet heeft in elk geval nog een lange weg te gaan.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.