0
0
0
s2sdefault

Waterschap Aa en Maas participeert in een proef waarin zes weken lang het rioolwater van een zorginstelling wordt onderzocht op het coronavirus. Doel is om met rioolwatermeting op een zorglocatie meer zicht te krijgen op verspreiding van het virus, het effect van vaccinatie en ook op het nemen van maatregelen om negatieve effecten op gezondheid en milieu te verminderen. 

De proef wordt gehouden op de zorginstelling Nieuwe Hoeven, een psychogeriatrisch verpleeghuis in Schaijk. De pilot is een initiatief van BrabantZorg, GGD Hart voor Brabant, Vital Zone Instituut en Aa en Maas. Het waterschap heeft een monsterkast geplaatst en zorgt voor de logistiek. Het RIVM analyseert de monsters. 

peter verlaan 180 vk vrij Peter VerlaanDirecteur Peter Verlaan van Aa en Maas licht toe waarom het waterschap participeert: “Een rioolwatermeting op het niveau van een locatie geeft een beter beeld van de virusontwikkeling, en met de gekozen opzet ook bredere informatie over medicijnresten, andere ziekteverwekkers en andere microverontreinigingen in het water. We willen samen uitvinden hoe metingen op locatie kunnen helpen om betere beslissingen te nemen.”

Intensivering
De waterschappen in Nederland nemen op alle rwzi’s monsters die door het RIVM worden geanalyseerd, als onderdeel van het coronadashboard. Dat gebeurt wekelijks. Afgelopen december deed het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het verzoek om het rioolwateronderzoek te intensiveren van een wekelijkse naar een dagelijkse meting. De waterschappen hebben daar in beginsel positief op gereageerd. De gevraagde intensivering op alle zuiveringen duurt 9 tot 12 maanden, aldus de waterschappen. 

In de proef op de locatie in Schaijk wordt twee keer per week gemeten. Het RIVM onderzoekt de monsters op sporen (RNA) van het Covid-19 virus en analyseert de stalen ook op antibiotica resistentie. De metingen richten zich voorts op medicijnresten, andere ziekteverwekkers (legionella) en microverontreinigingen zoals EDTA (chemische stof die voorkomt in onder meer handzeep, shampoo en wasmiddelen).

Een expertgroep gaat vaststellen hoe de informatie uit het rioolwater gebruikt kan worden als objectieve indicator voor gezondheid en (micro)vervuiling. De betrokken organisaties evalueren na zes weken de proef. Daarbij wordt gekeken hoe voorspellend de monsters zijn en of basis daarvan beslissingen kunnen worden genomen. Voorts wordt getoetst of de rioolwaterdata bruikbare informatie geven over het effect van maatregelen en vaccinatie.

 

MEER INFORMATIE
Waterschappen gaan rioolwater dagelijks meten voor coronadashboard

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.