secundair logo knw 1

Een van de sleephopperzuigers van Boskalis. Foto Boskalis

De Nederlandse baggeraar Boskalis heeft een order van 1,5 miljard euro binnengehaald op de Filipijnen. Het gaat om de uitbreiding van de internationale luchthaven van Manila, waarvoor deels nieuw land uit zee wordt gewonnen. Het is het grootste project van Boskalis ooit.

1712 Martijn SchuttevaerMartijn Schuttevâer "Voor ons is dit een mooie opsteker aan het einde van een bijzonder jaar", zegt woordvoerder Martijn Schuttevâer van de international uit Papendrecht. "Daarmee hebben we de inzet van onze grote baggerschepen voor de komende jaren veiliggesteld."

Vanwege de coronapandemie is het momenteel ook in het Aziatische land lastig werken, maar Boskalis hoopt begin volgend jaar wel met de voorbereidingen te beginnen. Als alles volgens plan verloopt, is de klus eind 2024 afgerond.

Het betreft een zogenaamde ‘greenfieldontwikkeling’ voor een nieuwe luchthaven, die de bestaande en overbelaste internationale luchthaven van Manilla, Ninoy Aquino, moet ontlasten. "Die is ooit buiten de stad aangelegd, maar ligt er nu middenin", vertelt Schuttevâer.

Zeespiegelstijging
Het circa 1700 hectare grote nieuwe luchthaventerrein komt deels op het land, deels in het water in het noordelijke deel van de baai van Manilla. Boskalis heeft veel ervaring met landaanwinning op zee en kustsuppletie, zoals in Nederland de Maasvlakte en de Zandmotor in Nederland en kustsuppletie.

Bij Manilla moet ook rekening worden gehouden met de gevolgen van mogelijke grote aardbevingen, tyfoons en zeespiegelstijging. Het opgespoten zand zal daarom worden omgeven door een harde zeewering.

Voor wat betreft het stuk land is de parallel met Nederland dat grondverbetering nodig is omdat ook bij Manilla sprake is van een slechte ondergrond, zegt Schuttevâer. “Met drainagetechnieken moeten we ervoor zorgen dat het niet wegzakt.”

Belgische concurrent
Volgens de woordvoerder is er wereldwijd maar "een handjevol partijen" die een dergelijke klus weten te klaren. Boskalis won de race uiteindelijk van een Belgische concurrent. De grootste opdracht tot nu toe voor het bedrijf was de aanleg van een haven in Qatar in 2005 (900 miljoen euro). Voor de baggerwerkzaamheden in Manilla zal Boskalis zijn grootste sleephopperzuigers en een grote cutterzuiger inzetten.

Het Land Development Design and Construction-contract is toegekend door San Miguel Aerocity Inc (SMAI). Dat is een dochteronderneming van San Miguel Corporation (SMC), een van de grootste bedrijven in de Filipijnen.

De regering van de Filipijnen heeft SMAI een concessie voor vijftig jaar verleend voor de bouw, de exploitatie en het onderhoud van de luchthaven. De landontwikkelingsfase wordt door een consortium van internationale banken gefinancierd.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Boskalis

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom niet gelijk combineren met een algemenere inrichting van het Markermeer om het inlaatwater van het Hoogheemraadschap HHNK te verbeteren, zwevende stof te verwijderen, hiervoor werden rond 1995 al plannen gesmeed. En ook natuurlijk ook om het effect van het door het Mantel gemaal bij Schardam op het Markermeer te neutraliseren. Dan kunnen de Marker Wadden gelijk 10 maal zo groot worden.
Een goede zaak, om effluentwater te gebruiken in plaats van drinkwater voor de slibontwatering. Ik ken dit proces net, maar waarom heb je water nodig om slib te ontwateren? Klinkt mij vreemd in de oren.
Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/