secundair logo knw 1

Amsterdam en Rotterdam zijn op de respectievelijk 11e en 25e plaats van de Arcadis Sustainable Cities Mobility Index 2017 terug te vinden. Hong Kong voert de ranglijst aan, gevolgd door Zürich en Parijs.

Arcadis, ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving, onderzocht wereldwijd honderd steden op duurzame mobiliteit en stelde een top 100 samen. Het onderzoek stoelt op drie pijlers: People, Profit en Planet en meet de sociale, economische en milieu effecten van de vervoerssystemen in de steden.

Amsterdam dankt haar elfde plek vooral aan haar goede score, vijfde, op de milieumeetlat. Op de economische factoren (20e) en sociale effecten (25e) doet de hoofdstad iets minder goed. Van de komst van de Noord-Zuidlijn en de Zuid-As wordt een gunstig effect op de mobiliteit in Amsterdam verwacht en dat geldt ook voor de verbeteringen in de verbindingen met Schiphol, Amsterdam en Almere.

Rotterdam (25e) staat 14e op de People index, 26e op Profit index en 37e op de Planet index. De haven is deels verantwoordelijk voor Rotterdams mindere score op milieuvlak, omdat de vele schepen zowel water als lucht vervuilen. De inzet van de Waste Sharks om het water schoon te houden, zien de opstellers van het rapport als een signaal dat Rotterdam zich actief inzet om de waterkwaliteit te verbeteren en de milieugevolgen van de haven te beperken.

De duurzaamste mobiliteit is dus volgens Arcadis in Hong Kong te vinden. Deze stad scoort goed dankzij het innovatieve metronetwerk, dat zorgt voor economische kansen en een zeer goede bereikbaarheid.

De top 10:
1. Hong Kong
2. Zürich
3. Parijs
4. Seoul
5. Praag
6. Wenen
7. Londen
8. Singapore
9. Stockholm
10. Frankfurt

Het volledige rapport is hier te vinden

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.