Jan Bonjer wordt de nieuwe dijkgraaf van waterschap Hollandse Delta. Hij volgt Gerard Doornbos op, die tijdelijk leiding geeft aan het waterschap na het plotselinge vertrek van Ingrid de Bondt.
Jan BonjerDe 62-jarige Bonjer, die unaniem is voorgedragen door het algemeen bestuur van Hollandse Delta, is hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad. Het is de bedoeling dat hij 1 april begint als dijkgraaf.
Zijn krant maakt de overstap gisteren bekend. “Het openbaar bestuur lonkte al langer”, zegt hij in het FD. “In het waterbeheer komen grote eigentijdse uitdagingen samen: klimaatverandering, zeespiegelstijging, verdroging, verzilting, de overgang naar een circulaire economie et cetera. De wereld van het waterschap is relevanter dan ooit.”
Voordat hij de redactie van het FD ging leiden, was Bonjer hoofdredacteur bij Dagblad van het Noorden en het Algemeen Dagblad. Eerder was hij directeur van Vogelbescherming Nederland en hoofd communicatie van Natuurmonumenten.
- De film Wildlife Holland 5 Code Rood gaat over een diepe plas waar volgens deskundigen niet of nauwelijks leven is en daarom moet worden verondiept. Deze plas, De Vonkerplas, ligt in de Dreumelse Waard in het land van Maas en Waal. Vanaf 2019 tot 2022 ging ik op zoek naar het leven boven, maar ook onderwater.
Dit is de eerste onder water film van Nederland. In mijn zoektocht of er wel of geen leven zou zijn in diepe plassen ging ik als eerste opzoek naar zoetwater plankton. Dit zoetwater plankton bestaat uit zowel dierlijk als plantaardige organismen. Zonder dit plankton is er geen leven in diepe plassen. Ook zocht ik uit met welk soort grond plassen worden verondiept. Want inmiddels zijn vele plassen in Nederland al ondieper gemaakt om meer ecologische biodiversiteit te krijgen. Maar klopt dat wel? Is er geen leven in diepe plassen?
Wildlife Holland 5 CODE ROOD (official video) - Jeroworld 2022 - klik hier >>
Voor de bestaande woningen onder NAP zou het verplicht moeten worden dat bij ieder huis, aan-of-in het huis een bootje aanwezig zou zijn. Ja iedereen! Omdat bij een ramp mensen in doodsangst, de mensen met een boot zullen aanvallen ! En miljoenen van daken evacueren is ondoenlijk! Het ergste wat dan waarschijnlijk gaat gebeuren is dat alle mensen op het laatst in hun auto vluchten en in de file zullen verdrinken op de snelwegen in de polders !!
En waar dan bouwen vanaf nu? Op hogere grond, en daarbij zou ook bekeken kunnen worden of delen van de centraal gelegen Veluwe daarvoor gereserveerd zouden kunnen worden. Nederland is een land waar vooral de laaggelegen natuur uniek is, en je zou bij de bovengenoemde strategie grote delen van de lage polders kunnen inrichten voor plas/dras-natuur, zoals we vroeger Nederland ook hebben aangetroffen voor de Urbanisatie.
Mensen in andere wereld delen vragen of verplichten om wat aan de CO2 uitstoot te doen gaat niet werken. We willen niet onder ogen zie dat het in dichtbevolkt Nederland ooit nog eens ernstig mis zou kunnen gaan, maar nu zien we in Turkije en Syrië dat de natuur opnieuw onverbiddelijk kan zijn !