secundair logo knw 1

Bernard de Jong is gestopt als hoogheemraad van De Stichtse Rijnlanden. De bestuurder legt om gezondheidsredenen zijn taak neer. De CDA-fractie schuift Karin Sommer naar voren om De Jong op te volgen. 

bernard de jong portret 180 vk Bernard de JongBernard de Jong maakte 24 jaar deel uit van het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Daarvan was hij 7 jaar dagelijks bestuurder. In zijn laatste periode als hooghemraad had hij onder meer financien en belastingen in zijn portefeuille.

De hoogheemraad betreurt het dat hij zijn werk als dagelijks bestuurder moet neerleggen.

Als het algemeen bestuur ermee instemt, wordt hij opgevolgd door Karin Sommer. In een extra vergadering op 16 februari staat haar beëdiging op de agenda. Voor het CDA neemt Paul Bakker – nu nog duo-commissielid – zitting in het algemeen bestuur.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.