secundair logo knw 1

De holle ruimte kan fungeren als waterberging (foto: KWS)

In Zwolle is het eerste plastic fietspad ter wereld aangelegd. De dertig meter lange strook bevat evenveel gerecycled plastic als 218 duizend plastic bekers. Door de holle constructie kan overtallig water snel worden afgevoerd.

Het bijzondere fietspad aan de Deventerstraatweg in de Overijsselse hoofdstad is vandaag geopend. Het idee voor de PlasticRoad zoals het product heet, komt van wegenbouwer KWS. De dochteronderneming van Koninklijke VolkerWessels heeft het product ontwikkeld samen met de bedrijven Wavin en Total, die hun expertise op het gebied van kunststoffen inbrachten.

Het gaat in Zwolle om de eerste pilot. Er is een proefstrook van dertig meter aangelegd. De weg bevat een hoeveelheid gerecycled plastic die vergelijkbaar is met 218 duizend plastic bekers of een half miljoen plastic flesdoppen. Een belangrijk kenmerk is de holle ruimte. Het fietspad kan bij extreme neerslag worden gebruikt als tijdelijke waterberging. De holle ruimte kan ook worden benut voor de doorvoer van kabels en leidingen. Daarmee zijn graafschades te voorkomen.

De PlasticRoad bestaat uit losse elementen die van te voren zijn geproduceerd. Volgens de bedenkers kan hierdoor de weg snel en met minder overlast en CO2-uitstoot dan normaal worden aangelegd. Ook is er weinig onderhoud nodig. Naar verwachting gaat de PlasticRoad twee tot drie keer langer mee dan een traditionele wegverharding.

De drie bedrijven spreken verder van het eerste smart fietspad ter wereld. Diverse sensoren meten alles wat er gebeurt, zoals het aantal fietspassages, de temperatuur en de belasting van de weg. Het fietspad in Zwolle is nog niet voor honderd procent van gerecycled plastic gemaakt, maar dat is wel het doel waarnaar de drie bedrijven bij de verdere ontwikkeling van het product streven.

In november volgt er in Giethoorn een tweede pilot met een fietspad. Hier worden andere eigenschappen getest. Beide pilots duren in principe vijf jaar. KWS, Wavin en Total willen daarnaast op nieuwe locaties praktijktesten doen. Daarbij denken ze aan parkeervakken, perrons en trottoirs.

Meer informatie is te vinden op de website over PlasticRoad.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.