In Zwolle is het eerste plastic fietspad ter wereld aangelegd. De dertig meter lange strook bevat evenveel gerecycled plastic als 218 duizend plastic bekers. Door de holle constructie kan overtallig water snel worden afgevoerd.
Het bijzondere fietspad aan de Deventerstraatweg in de Overijsselse hoofdstad is vandaag geopend. Het idee voor de PlasticRoad zoals het product heet, komt van wegenbouwer KWS. De dochteronderneming van Koninklijke VolkerWessels heeft het product ontwikkeld samen met de bedrijven Wavin en Total, die hun expertise op het gebied van kunststoffen inbrachten.
Het gaat in Zwolle om de eerste pilot. Er is een proefstrook van dertig meter aangelegd. De weg bevat een hoeveelheid gerecycled plastic die vergelijkbaar is met 218 duizend plastic bekers of een half miljoen plastic flesdoppen. Een belangrijk kenmerk is de holle ruimte. Het fietspad kan bij extreme neerslag worden gebruikt als tijdelijke waterberging. De holle ruimte kan ook worden benut voor de doorvoer van kabels en leidingen. Daarmee zijn graafschades te voorkomen.
De PlasticRoad bestaat uit losse elementen die van te voren zijn geproduceerd. Volgens de bedenkers kan hierdoor de weg snel en met minder overlast en CO2-uitstoot dan normaal worden aangelegd. Ook is er weinig onderhoud nodig. Naar verwachting gaat de PlasticRoad twee tot drie keer langer mee dan een traditionele wegverharding.
De drie bedrijven spreken verder van het eerste smart fietspad ter wereld. Diverse sensoren meten alles wat er gebeurt, zoals het aantal fietspassages, de temperatuur en de belasting van de weg. Het fietspad in Zwolle is nog niet voor honderd procent van gerecycled plastic gemaakt, maar dat is wel het doel waarnaar de drie bedrijven bij de verdere ontwikkeling van het product streven.
In november volgt er in Giethoorn een tweede pilot met een fietspad. Hier worden andere eigenschappen getest. Beide pilots duren in principe vijf jaar. KWS, Wavin en Total willen daarnaast op nieuwe locaties praktijktesten doen. Daarbij denken ze aan parkeervakken, perrons en trottoirs.
Meer informatie is te vinden op de website over PlasticRoad.
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.