Financieel niet haalbaar en onduidelijkheid over toekomstige verantwoordelijkheid en eigendom. Dat zijn de redenen waarom Wetterskip Fryslân aankondigt uit het project Holwerd aan Zee te stappen. Ook LTO Noord verlaat de verantwoordelijke stuurgroep, die de plannen toch door wil zetten.

Doel van het project Holwerd aan Zee is om de verbinding tussen de Waddenzee en het achterland te herstellen. Dit zou moeten gebeuren door het maken van een doorbraak in de zeedijk. Het herstel van deze verbinding zou een positieve invloed moeten hebben op de economie en de natuur van de regio. De afgelopen jaren boog een stuurgroep, bestaande uit de provincie, Rijkswaterstaat, de gemeente, de vogelbescherming LTO Noord en Wetterskip Fryslân, zich over de plannen. LTO Noord en het waterschap verlaten nu de stuurgroep.

Bé de Winter Bé de Winter “Wij erkennen de maatschappelijke wens om in dit gebied iets tot stand te brengen”, zegt Wetterskip bestuurder Bé de Winter. “Dat is ook de reden dat we hier al vele jaren tijd en energie in hebben gestoken en positief hebben meegedacht over dit burgerinitiatief. Wij vonden, en LTO Noord om andere redenen ook, echter dat nu de tijd was gekomen om te beslissen of we ons aan dit project wilden blijven verbinden. En het antwoord daarop is ‘nee’.”

Redenen
De reden daarvan is volgens De Winter dat er in de stuurgroep maar geen duidelijkheid kwam over de vraag wie in de toekomst verantwoordelijk zou worden voor het eigendom en beheer van het gebied. “Wij hebben daar meerdere keren vragen over gesteld, maar geen van de partijen stak hun vinger op. Als waterschap hebben wij in elk geval duidelijk gemaakt het eigenaarschap niet te ambiëren en het is duidelijk dat we daar aan de voorkant duidelijkheid over wilden.”

Ook over de financiën van het project maakt De Winter zich zorgen. “De begroting, overigens gestoeld op het prijspeil van twee jaar geleden, bedraagt 80 miljoen euro, exclusief btw. Daar is nog geen volledige dekking voor. Sterker nog: er is een gat van 25 miljoen euro. Andere stuurgroepleden waren optimistischer over de kansen dit gat te dichten dan wij.”

Vergunningen
Dat het waterschap niet meer in de stuurgroep zit, betekent volgens De Winter niet dat Wetterskip Fryslân op geen enkele manier meer bij dit project betrokken zal zijn. “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt en pakken verder natuurlijk onze rol om kaders te stellen en vergunningen te verlenen. Maar wij hebben nu wel onze grenzen duidelijk willen aangeven en ook een signaal over onze zorgen.”

De twijfels van LTO Noord en Wetterskip Fryslân hebben er niet toe geleid dat de verantwoordelijke stuurgroep de plannen wil stoppen. Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen.

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Hans Middendorp AWP · 2 months ago
    Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!