0
0
0
s2sdefault

Onderzoeksprogramma WarmingUP heeft de algemene en technische eigenschappen van aquathermiesystemen in kaart gebracht. “Ons doel was een breed en concreet overzicht te maken van de aquathermiesystemen, die nu al gerealiseerd zijn.”

Anton de Fockert 180 vk vrij Anton de FockertWarmingUP wil met het onderzoek laten zien hoe de gerealiseerde aquathermiesystemen worden ingezet, op welke locaties ze succesvol worden gebruikt. “De meerwaarde ligt er echt in dat we een breed overzicht hebben opgesteld met de belangrijkste aandachtspunten van de systemen die in de praktijk al beschikbaar zijn,” zegt projectleider Anton de Fockert, vanuit Deltares betrokken bij WarmingUP.

Volgens De Fockert heeft aquathermie in Nederland veel potentie. Hij is ervan overtuigd dat het winnen van warmte uit oppervlaktewater (TEO), afvalwater (TEA) en drinkwater (TED) in de toekomst in een groot deel van de Nederlandse warmtevraag kan voorzien.

Aquathermie is, zo zegt de projectleider, geschikt om ruim 57 procent van de gebouwde omgeving te verwarmen of koelen. "Met deze rapportage brengen we de praktijkervaringen met de systemen in beeld en daarnaast hebben we ook een inschatting gemaakt van de kosten, bijvoorbeeld als een techniek opgeschaald zal gaan worden.”

Ook zijn er beslisbomen gemaakt voor gemeenten, regio’s, waterbeheerders, projectontwikkelaars en corporaties. “Met deze beslisbomen willen we inzicht geven in de stappen die gezet moeten worden om tot een definitief ontwerp te komen. Hiermee wordt meteen duidelijk waar mensen aan moeten denken als ze aquathermiesystemen overwegen.”

 

MEER INFORMATIE
Aquathermie in de praktijk

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.