secundair logo knw 1

Medewerkers van Noorderzijlvest ruimen piepschuim op de Waddenzeedijk. Foto Noorderzijlvest

De overboord geslagen containers in de Waddenzee houden de noordelijke waterschappen flink bezig. Medewerkers ruimen piepschuim en inspecteren de dijken op schade door aangespoelde koelkasten.

Dinsdagnacht verloor een containerschip boven het Duitse eiland Borkum 270 containers. De meeste inhoud spoelde tot nog toe aan op de Waddeneilanden. Vrijwilligers zijn hier al twee dagen druk met het ruimen van de troep. Waarschijnlijk vanavond vertrekken circa honderd militairen uit Havelte naar de eilanden om te helpen.

De gevaarlijkste vondst werd vanmorgen op het strand van Schiermonnnikoog aangetroffen: een zak van 25 kilo met de gevaarlijke stof organische peroxide. Die is door de brandweer in veiligheid gebracht.

Piepschuim
Ook de Friese en Groningse kust zijn getroffen. ''Er ligt veel piepschuim op onze dijken’’, vertelt woordvoerder Wilma Nabring van Wetterskip Fryslân. Bij Wierum is bovendien een aantal koelkasten aan wal komen drijven. ''Piepschuim veroorzaakt weinig schade aan de keringen, maar een koelkast is een ander verhaal. Onze medewerkers houden de situatie daarom goed in de gaten.’’

In overleg met de rederij van het schip MSC Zoe uit Panama is bergingsbedrijf BDS ingeschakeld om het afval te ruimen. ''Waar nodig assisteren wij’’, aldus Nabring. De Veiligheidsregio is in Friesland eerstverantwoordelijk.

Aan de Groninger waddenkust zijn circa vijftien medewerkers van Noorderzijlvest zelf begonnen met het opruimen van vooral piepschuimresten. Het gaat hier om een betrekkelijk klein stuk van circa 4 kilometer vanaf de Lauwerspolder richting Emmapolder, waarbij 2 kilometer ernstig vervuild is, vertelt woordvoerder Gaby Krikke van het waterschap.

Sonar
Koelkasten of ander zwaar materiaal zijn in Groningen nog niet aangespoeld. ''Maar we houden de dijken de komende dagen goed in de gaten’’, verzekert Krikke. ‘’Er zijn pas 35 containers gelokaliseerd, dus er kan nog veel meer komen. Dat hangt ook af van de windrichting en de stroming.’’

Rederij MSC heeft inmiddels gespecialiseerde schepen ingehuurd die met sonar zoeken naar de containers. De Kustwacht deed dat al met een vliegtuig. De MSC Zoe is rond middernacht veilig aangekomen in Bremerhaven.

 

MEER INFORMATIE
Bericht Wetterskip Fryslân
Bericht Noorderzijlvest

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.