secundair logo knw 1

Bert Middel | Foto: Waterschap Noorderzijlvest

Waterschap Noorderzijlvest valt niet onder het schadeprotocol dat het kabinet onlangs afsloot met provinciale en gemeentelijke bestuurders in Groningen. Dat is alleen voor burgers. Het waterschap wil nu een aanvullend schadeprotocol voor overheidsorganisaties.

In het nieuwe Protocol mijnbouwschade Groningen is de schadeafhandeling onafhankelijk van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) geregeld. Inwoners kunnen hun schadeclaims direct bij een onafhankelijke commissie indienen. Voor overheidsorganisaties geldt dit protocol niet. "Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het nu goed geregeld is voor de Groningers," zegt Bert Middel, dijkgraaf van waterschap Noorderzijlvest. "Maar de aardbevingen hebben ook onze infrastructuur beschadigd. De reparatie daarvan moet worden betaald en ook wij zouden graag zien dat de financiële afhandeling niet meer via de NAM loopt."

Om dat voor elkaar te krijgen, zoekt Middel contact met overheidsinstellingen in Groningen die ook door de aardbevingen werden getroffen, onder andere provinie en gemeentes, maar ook de universiteit, de hogeschool en het Universitair Medisch Centrum. "Als overheidsinstellingen zijn we niet betrokken geweest bij de besprekingen over dit schadeprotocol. Maar na deze uitkomst is het toch nodig om als overheidsinstellingen één vuist te maken. Er ligt nu een precedent. Het nieuwe schadeprotocol zou als blauwdruk kunnen fungeren. Hopelijk kunnen we het dus snel regelen."

Het waterschap heeft de aardbevingsschade inmiddels geïnventariseerd. Het gaat om lichte schade aan gemalen, rioolwaterzuiveringen en persleidingen. "Er zijn gelukkig geen bruggen of gemalen ingestort. Dat maakt het verhelpen van de schade wat minder urgent. Maar we willen het natuurlijk wel zo snel mogelijk verhelpen."

De belangrijkste zorg van waterschap Noorderzijlvest blijft het aardbevingsbestendig maken van de dijken. Het waterschap maakte daarover al jaren geleden afspraken, maar ondervond dat NAM een taaie onderhandelingspartner kan zijn. Toch hoeft er wat Middel betreft geen apart protocol te komen om ook de financiering van deze preventieve projecten buiten de NAM om te regelen. "Dat zou niet fair zijn, want de NAM heeft uiteindelijk altijd aan zijn verplichtingen voldaan. Helaas ging dat niet altijd gemakkelijk."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.