secundair logo knw 1

De waterpeilen in de veenweiden tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht zullen niet meer naar beneden worden bijgesteld. Het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard heeft dat besluit vandaag vastgelegd in een wettelijk peilbesluit.

Het waterpeil in het Restveengebied in de Zuidplaspolder Zuidoost is al 19 jaar niet meer aangepast. Dat gebeurde op basis van tijdelijke peilbesluiten. Dat is niet meer nodig nu het peilbesluit wettelijk is vastgelegd, waarmee het peil tot in lengte van dagen op het huidige niveau blijft. Dit besluit schept duidelijkheid voor iedereen, aldus dijkgraaf Toon van der Klugt.

De weilanden in het gebied liggen zo’n 6,5 meter onder NAP en vormen daarmee het laagste punt van Nederland. Door oxidatie daalt de veenbodem er nog steeds. Gevolg daarvan is dat door de opwaartse druk van het grondwater de bodem openbarst. “Dan stroomt grondwater van slechte kwaliteit direct het gebied in en deze stromen zijn maar zeer moeilijk af te sluiten”, stelt het hoogheemraadschap. Dit ‘zoutige, ijzerrijke grondwater’ is schadelijk voor de agrarische bedrijvigheid, de natuur en de bewoonde leefomgeving in het gebied.

In de stuurgroep Transitie Restveen praten provincie Zuid-Holland, de gemeente Zuidplas en het hoogheemraadschap met betrokken agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het gebied over mogelijk oplossingen en de toekomst van het gebied. Volgens Van der Klugt duurt dit transitieoverleg al erg lang. “Er moet ons inziens sneller perspectief komen voor de bedrijven in dit gebied. Hopelijk geeft de duidelijkheid van dit peilbesluit een extra impuls aan dit transitieoverleg.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.