0
0
0
s2smodern

Een vliegtuigje van Wageningen University & Research (WUR) vliegt morgen over de Friese veenweiden om de uitstoot van koolstofdioxide te meten. Het gaat om een testvlucht; komend voorjaar volgen meer vluchten, ook in andere delen van het land. 

De testvlucht is een van de eerste acties van het Nationaal Onderzoeksprogramma Broeikasgassen Veenweide (NOBV) in opdracht van STOWA. Volgend jaar willen de onderzoekers elke twee weken de CO2-uitstoot met het vliegtuig meten. Deze gegevens moeten meer inzicht geven in hoe de uitstoot effectief kan worden verminderd.

''Bij Aldeboarn bijvoorbeeld is Wetterskip Fryslân een experiment begonnen met onderwaterdrainage. De resultaten vergelijken we dan met andere maatregelen, zoals drukdrainage of alternatieve teelten’’, legt WUR-onderzoeker Ronald Hutjes uit.

Ook bekijkt de WUR in welke mate de CO2-uitstoot in het veengebied verschilt van die in het klei- en zandgebied, en wat de uitstoot in agrarische gebieden is ten opzichte van bijvoorbeeld natuurgebieden of dorpen.

Regionale verschillen
Daarnaast moeten de metingen duidelijk maken in hoeverre er regionale verschillen zijn. Vanaf volgend jaar worden er daarom ook vluchten uitgevoerd in de Kop van Overijssel, in het Groene Hart en in nog twee gebieden gebieden in Noord- en Zuid-Holland

Het is voor het eerst dat het tweepersoonsvliegtuigje van de Wageningse universiteit, de PH-WUR, wordt ingezet voor CO2-metingen. Eerder is het al wel gebruikt voor bijvoorbeeld metingen op de Veluwe, vertelt Hutjes.

In Friesland wordt morgen gevlogen in de driehoek tussen Sneek, Wolvega en Drachten, volgens een zigzagroute van circa 400 kilometer. In deze zone bevinden zich ook vaste grondmeetpunten. ''Die gegevens combineren we.''

Sensoren
Omdat de PH-WUR op een hoogte van 60 meter vliegt, worden inwoners gewaarschuwd voor geluidsoverlast. De metingen geschieden middels sensoren aan boord.

In het Klimaatakkoord is vastgelegd dat Nederland in 2030 de CO2-uitstoot met 49 procent verminderd moet hebben. Een belangrijke bijdrage hieraan moet komen vanuit de veenweiden. Wetterskip Fryslân coördineert mede het onderzoek in het Friese veenweidegebied.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Wetterskip Fryslân
Website Nationaal Kennisprogramma Bodemdaling

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Goede pitch van die Rene Willems.
Maar zijn collega Rene Wellens kan het ook best aardig.
Ik zou graag willen weten over welke 12 rwzi's het gaat.
Er is volledige LCA berekening gedaan.
Het maken van ongebluste kalk kost veel energie. Is dat meegenomen in de beoordeling?
Boeiend, daar komt wel heel wat jeugdsentiment naar boven. Het lijkt me de moeite waard om het TNO en Stowa onderzoek aan slibverwerking uit de periode 1974 tot 1985 weer eens op een rijtje te zetten en voor de "jeugd" beschikbaar te maken... Zie ook de H2O publicaties uit die tijd.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het