Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

Het felrode prefab-gebouw bij de Noordersluis valt meteen op. Afgelopen vrijdag werden de deuren geopend voor het publiek. SHIP herbergt een vaste en wisselende tentoonstelling over het Noordzeekanaalgebied en de bouw van de nieuwe zeesluis die eind 2019 klaar moet zijn. Met deze sluis ontwikkelt het gebied tussen Amsterdam en IJmuiden zich tot de vierde zeehaven van Europa.

De provincie Noord-Holland heeft SHIP gerealiseerd in samenwerking met de vijf omringende gemeenten, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en het staalconcern Tata. Hiermee is een lang gekoesterde wens van deze partijen in vervulling gegaan, vertelt commercieel directeur Steef Hammerstein van voetbalclub Telstar. Onder de projectnaam ShipAhoy is Telstar verantwoordelijk voor de exploitatie van SHIP. Hammerstein: “Dit is bijna een kopie van wat we al in ons eigen stadion doen. Ook daar zijn we de hele week gastheer van allerlei activiteiten.”

De expositie in het Sluis Haven Informatie Punt laat zien hoe het enorme bouwproject van de sluis wordt aangepakt. Verder is er onder meer een Technolab waar jongeren lessen krijgen om hen te interesseren voor een technisch beroep. “Het is echt een informatiecentrum van deze tijd”, zegt Hammerstein. “De tentoonstelling is creatief en speels ingericht en erg leuk voor jong en oud. Zo kan een jongere op de computer een schip door de sluis loodsen en zich verkleden als iemand die bij de bouw betrokken is. We kregen van een aantal bezoekers al een mooi compliment: dit kun je niet vertellen, dit moet je beleven.”

Een bezoek aan de expositie is gratis. Hammerstein raadt echter een rondleiding van vijf euro aan. “Dan krijg je het echte verhaal mee van gidsen uit het vak. Zij waren bijvoorbeeld havenmeester of loods.” Tot slot wil hij nog het uitzicht vanuit het restaurant op de tweede etage en op het dakterras noemen. “Dat is fenomenaal. Je ziet de bouwplaats van de nieuwe sluis, de wijde omgeving en de zee.”

SHIP is elke dag van de week geopend. Meer informatie is hier te vinden.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)
Het dillema van de duivelse delta.
Nu nog inversteren in een delta, waarvan! Door de klimaatverandering zijn de spelregels veranderd.
De houdbaarheid is ten einde.
Wie investeert er nog met zijn volle verstand in iets! Waarvan je nu al weet, dat je dit nooit terugkrijgt.
West laag Nederland wordt een piramide spel. Wie verkoopt, en heeft zijn spulletje op het droge.. En welke grote groep blijft met de gebakken peren zitten..
Nu aangeven dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden in kwetsbare gebieden, kan ook niet. Dan zou het hele systeem instorten.
Hoeveel leningen en hypotheken lopen er niet! Op percelen, die eenmaal afbetaald, geen enkele waarde meer hebben..
Dus de mythe nog maar een tijdje vol houden.
We zijn tenslotte dijkenbouwers.
Naast het gevecht tegen het water, is er nog een typisch Neerlandse traditie..
Gaat u maar lekker slapen, uw regering waakt over u...
En loopt het mis.
Dan achter in de rij aansluiting aub.
Groeten uit...
Buitengewoon interessant artikel. Moet nodig aan de grote klok gehangen worden. Moet een grote rol spelen bij de waterschaps- en provinciale verkiezingen
Ik pleit al jaren voor het intensief wegvangen van rivierkreeften, vanwege hun bijzonder effectieve voortplantingscyclus. Zo heel veel eitjes heeft een rivierkreeft niet eens, als je de kreeft vergelijkt met bijv. de karper. Maar de overleving is veel hoger en de kreeften zijn veel sneller geslachtsrijp. Lees hier hoe het zit: https://www.linkedin.com/pulse/wat-moeten-we-met-de-rivierkreeft-hans-middendorp-ph-d-/

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!