secundair logo knw 1

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

Het felrode prefab-gebouw bij de Noordersluis valt meteen op. Afgelopen vrijdag werden de deuren geopend voor het publiek. SHIP herbergt een vaste en wisselende tentoonstelling over het Noordzeekanaalgebied en de bouw van de nieuwe zeesluis die eind 2019 klaar moet zijn. Met deze sluis ontwikkelt het gebied tussen Amsterdam en IJmuiden zich tot de vierde zeehaven van Europa.

De provincie Noord-Holland heeft SHIP gerealiseerd in samenwerking met de vijf omringende gemeenten, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en het staalconcern Tata. Hiermee is een lang gekoesterde wens van deze partijen in vervulling gegaan, vertelt commercieel directeur Steef Hammerstein van voetbalclub Telstar. Onder de projectnaam ShipAhoy is Telstar verantwoordelijk voor de exploitatie van SHIP. Hammerstein: “Dit is bijna een kopie van wat we al in ons eigen stadion doen. Ook daar zijn we de hele week gastheer van allerlei activiteiten.”

De expositie in het Sluis Haven Informatie Punt laat zien hoe het enorme bouwproject van de sluis wordt aangepakt. Verder is er onder meer een Technolab waar jongeren lessen krijgen om hen te interesseren voor een technisch beroep. “Het is echt een informatiecentrum van deze tijd”, zegt Hammerstein. “De tentoonstelling is creatief en speels ingericht en erg leuk voor jong en oud. Zo kan een jongere op de computer een schip door de sluis loodsen en zich verkleden als iemand die bij de bouw betrokken is. We kregen van een aantal bezoekers al een mooi compliment: dit kun je niet vertellen, dit moet je beleven.”

Een bezoek aan de expositie is gratis. Hammerstein raadt echter een rondleiding van vijf euro aan. “Dan krijg je het echte verhaal mee van gidsen uit het vak. Zij waren bijvoorbeeld havenmeester of loods.” Tot slot wil hij nog het uitzicht vanuit het restaurant op de tweede etage en op het dakterras noemen. “Dat is fenomenaal. Je ziet de bouwplaats van de nieuwe sluis, de wijde omgeving en de zee.”

SHIP is elke dag van de week geopend. Meer informatie is hier te vinden.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?