secundair logo knw 1

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

Het felrode prefab-gebouw bij de Noordersluis valt meteen op. Afgelopen vrijdag werden de deuren geopend voor het publiek. SHIP herbergt een vaste en wisselende tentoonstelling over het Noordzeekanaalgebied en de bouw van de nieuwe zeesluis die eind 2019 klaar moet zijn. Met deze sluis ontwikkelt het gebied tussen Amsterdam en IJmuiden zich tot de vierde zeehaven van Europa.

De provincie Noord-Holland heeft SHIP gerealiseerd in samenwerking met de vijf omringende gemeenten, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en het staalconcern Tata. Hiermee is een lang gekoesterde wens van deze partijen in vervulling gegaan, vertelt commercieel directeur Steef Hammerstein van voetbalclub Telstar. Onder de projectnaam ShipAhoy is Telstar verantwoordelijk voor de exploitatie van SHIP. Hammerstein: “Dit is bijna een kopie van wat we al in ons eigen stadion doen. Ook daar zijn we de hele week gastheer van allerlei activiteiten.”

De expositie in het Sluis Haven Informatie Punt laat zien hoe het enorme bouwproject van de sluis wordt aangepakt. Verder is er onder meer een Technolab waar jongeren lessen krijgen om hen te interesseren voor een technisch beroep. “Het is echt een informatiecentrum van deze tijd”, zegt Hammerstein. “De tentoonstelling is creatief en speels ingericht en erg leuk voor jong en oud. Zo kan een jongere op de computer een schip door de sluis loodsen en zich verkleden als iemand die bij de bouw betrokken is. We kregen van een aantal bezoekers al een mooi compliment: dit kun je niet vertellen, dit moet je beleven.”

Een bezoek aan de expositie is gratis. Hammerstein raadt echter een rondleiding van vijf euro aan. “Dan krijg je het echte verhaal mee van gidsen uit het vak. Zij waren bijvoorbeeld havenmeester of loods.” Tot slot wil hij nog het uitzicht vanuit het restaurant op de tweede etage en op het dakterras noemen. “Dat is fenomenaal. Je ziet de bouwplaats van de nieuwe sluis, de wijde omgeving en de zee.”

SHIP is elke dag van de week geopend. Meer informatie is hier te vinden.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@SebastiaanDat is een goede vraag als we het over de waterkwaliteit van rivieren hebben, maar in dit project zijn vooral kleine watertjes gemeten. Dat komt niet uit het buitenland, dus daar zullen we echt zelf mee aan de slag moeten!
Bijzonder. Veel waterschappen spreken nog van ‘aan en afhaakproblematiek’ waarbij de zorg juist is voor afhakende bedrijven, lees verminderde heffingsopbrengsten.
Natuurlijk is het slim als bedrijven afhaken, met duurzamere zuivering, eventueel gevolgd tot eigen directe lozing in gebied, en vervolgens tot eigen waterhergebruik. Prima.
Maar aub geen dogma. We spreken nog steeds over stedelijk afvalwater, waarbij het bedrijfswater zeker af en toe een waardevolle bijdrage is in de gehele keten.
In @KNW, @skiw, @vemw @dbc verband nog maar eens over spreken.
Reintje Paijmans Kriens Waterschapsverkiezingen: apart of niet?
"Kennis van Waterbeheer" en "Provinciaal bestuur"  voor een groot deel van onze bevolking, is naar mijn ervaring heel gering. De situatie  is per provincie ook geheel anders. Of je nu in Zuid-Holland woont of in Drenthe: water aanvoer, afvoer  en tekort zijn niet met elkaar te vergelijken. De grenzen vallen niet samen. 
Ik heb als geograaf ook veel te maken gehad met wat dat voor problemen voor de bevolking, stadsbesturen en waterschappen veroorzaakte. Stadsbesturen hebben, zeker in de huidige tijd, andere, grotere problemen op hun agenda staan. Op welke manier moet, kan betere voorlichting opgelost worden? Ik heb lezingen gegeven, excursies georganiseerd, bestuursleden van de waterschappen daarbij uitgenodigd en wat ik ook erg belangrijk vind, aan het voortgezet onderwijs voorlichting, onderwijs gegeven. Bij excursies vroeg ik aan de ouders van de leerlingen of zij "mee wilden helpen" met vervoer, eten, geld ophalen voor de bijkomende kosten. Vaak meldden meer ouders zich aan dan eigenlijk nodig was, maar dat had voor de waterschappen in velerlei opzicht positieve gevolgen.
"Samenwerking", overleg met de landen waar de rivieren ontstaan en door stromen, afspreken hoeveel water ieder land wil, kan, mag gebruiken, afvoeren, dat zijn problemen, die nauwelijks bekend zijn bij de bevolking.
Ik hoop dat dit soort onderwerpen net zo belangrijk worden gevonden als problemen met  auto rijden, parkeren en boodschappen doen.
Ik wens Nederland veel succes.
Wat ik vooral interessant vind in dit artikel, is de min of meer terloopse opmerking dat het verlagen van de druk leidt tot een lager watergebruik. Ik ben erg benieuwd om hoeveel water het kan gaan als de waterdruk in heel Nederland wordt teruggebracht. 

Nu hopen dat het niet bij een oproep blijft, maar er ook gehoor aan wordt gegeven, duidelijk, ZO duidelijk een goede zaak.