0
0
0
s2smodern

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

Het felrode prefab-gebouw bij de Noordersluis valt meteen op. Afgelopen vrijdag werden de deuren geopend voor het publiek. SHIP herbergt een vaste en wisselende tentoonstelling over het Noordzeekanaalgebied en de bouw van de nieuwe zeesluis die eind 2019 klaar moet zijn. Met deze sluis ontwikkelt het gebied tussen Amsterdam en IJmuiden zich tot de vierde zeehaven van Europa.

De provincie Noord-Holland heeft SHIP gerealiseerd in samenwerking met de vijf omringende gemeenten, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en het staalconcern Tata. Hiermee is een lang gekoesterde wens van deze partijen in vervulling gegaan, vertelt commercieel directeur Steef Hammerstein van voetbalclub Telstar. Onder de projectnaam ShipAhoy is Telstar verantwoordelijk voor de exploitatie van SHIP. Hammerstein: “Dit is bijna een kopie van wat we al in ons eigen stadion doen. Ook daar zijn we de hele week gastheer van allerlei activiteiten.”

De expositie in het Sluis Haven Informatie Punt laat zien hoe het enorme bouwproject van de sluis wordt aangepakt. Verder is er onder meer een Technolab waar jongeren lessen krijgen om hen te interesseren voor een technisch beroep. “Het is echt een informatiecentrum van deze tijd”, zegt Hammerstein. “De tentoonstelling is creatief en speels ingericht en erg leuk voor jong en oud. Zo kan een jongere op de computer een schip door de sluis loodsen en zich verkleden als iemand die bij de bouw betrokken is. We kregen van een aantal bezoekers al een mooi compliment: dit kun je niet vertellen, dit moet je beleven.”

Een bezoek aan de expositie is gratis. Hammerstein raadt echter een rondleiding van vijf euro aan. “Dan krijg je het echte verhaal mee van gidsen uit het vak. Zij waren bijvoorbeeld havenmeester of loods.” Tot slot wil hij nog het uitzicht vanuit het restaurant op de tweede etage en op het dakterras noemen. “Dat is fenomenaal. Je ziet de bouwplaats van de nieuwe sluis, de wijde omgeving en de zee.”

SHIP is elke dag van de week geopend. Meer informatie is hier te vinden.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bepaal je virusdeeltjes in een millimeter rioolwater?
Zou een milliliter niet handiger zijn?
Een korte reactie op de verklaring inzake duurzaamheid in dit artikel: “Diverse onafhankelijke berekeningen hebben aangetoond dat drogen en verbranden van RWZI slibben NIET de meest duurzame oplossing is. Bewering inzake CO2-uitstoot is zeer discutabel en er wordt geen rekening gehouden met de uitstoot van stikstof”. Mladen Filipan, VSGM (MID MIX).
Mooi dat de dreiging van een landelijk watertekort voorbij is en dat er weer voldoende water Nederland binnenkomt. Waarmee evenwel helaas alleen Europees Nederland bedoeld wordt. Geen woord over Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius) dat nu al bijna tien jaar ook een deel van Nederland is. En mocht dit deel niet binnen de verantwoordelijkheid van RWS en LCW vallen, ook dan ware sprake te zijjn van Europees Nederland in hun berichten.
Goede dag, ik heb uw verslag gelezen over het afvalwater op de Oude Rijn bij Katwijk. Ik woon zelf aan de Zandsloot te Katwijk een aftakking van de Oude Rijn. Hoe kom ik te weten of deze Zandsloot geschikt is om te zwemmen? Ik zwem regelmatig. Is dit mogelijk met gebruik maken van een swimsuit en oog bescherming.
De Zandsloot is ongeveer 8 meter breed en ongeveer 400 meter lang, met aan de uitlopen de Oude Rijn.
Wat we met zijn allen de afgelopen 150-200 jaar in vijf forse ontwateringsgolven/afwateringsgolven (1. kanalisaties, 2. ontginningen en bebossingen, 3. beekverbeteringen, 4. ruilverkavelingen (nooit meer honger) en 5 verstedelijking) gemaakt hebben, is helaas niet in enkele jaren te herstellen.
Toch deel ik de zorgen van Patrick, ook al zeilen we bij waterschap Aa en Maas al scherper aan de wind dan 20 jaar geleden. Van #herstelsponswerkinglandschap naar #ontwikkelsponswerkinglandschap. Zie ook de Stowa-pagina over klimaatrobuuste beekdallandschappen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.