secundair logo knw 1

Ingenieursbureau Royal Haskoning en drinkwaterbedrijf Vitens staan niet meer op de ‘zwarte lijst’ van de Amerikaanse staat New York. De beide bedrijven stonden daar sinds een jaar op omdat zij Israël zouden boycotten.

Royal HaskoningDHV liet vandaag (4 december) weten dat het niet langer staat op de zwarte lijst van de staat New York. Ook Vitens is daarop niet meer terug te vinden. Drie Nederlandse banken (Triodos, ASN en de Volksbank) staan nog wel op de lijst die afgelopen vrijdag publiek werd gemaakt.

De staat New York hanteert de lijst omdat het geen zaken wil doen met bedrijven die Israël zouden boycotten. Zowel Vitens als Royal HaskoningDHV hebben die aantijging een jaar geleden – toen ze op de zwarte lijst werden gezet – verworpen.

Beide bedrijven zagen enkele jaren geleden af van activiteiten in door Israël bezette gebieden. Zij deden dat mede op advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De nederzettingen in die gebieden zijn volgens internationaal recht illegaal. De Nederlandse regering ontmoedigt Nederlandse bedrijven daarom om actief te zijn in de bezette gebieden.

Royal HaskoningDHV is tevreden dat het bedrijf zichzelf nu niet meer op de lijst terugziet. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen jarenlange relaties met overheden en bedrijven in Israël, tot wederzijdse tevredenheid.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.