secundair logo knw 1

Het IJsselmeer bij de Friese stad Hindeloopen I foto: Agnes Monkelbaan via Wikimedia Commons

In verband met de droogte heeft Rijkswaterstaat het peil in het IJsselmeer en Markermeer met vijf centimeter opgezet. Dit zorgt voor een extra zoetwatervoorraad van ongeveer 100 miljoen kubieke meter voor Noord-Nederland, zodat kan worden voldaan aan de grote watervraag.

Hiermee is de helft van de ruimte voor verhoging in beide meren benut die het Flexibel peilbesluit uit 2018 biedt. Het peil in het IJsselmeer bevindt zich inmiddels rond de 15 centimeter onder NAP (zie kaart). 

De maatregel moet ervoor zorgen dat in het noorden van Nederland voldoende water beschikbaar blijft voor vooral landbouw en natuur. Rijkswaterstaat houdt daarom de spuisluizen in de Afsluitdijk dicht, terwijl de aanvoer vanuit de IJssel doorloopt. Ook in voorgaande jaren is al enkele keren van de mogelijkheid van het opzetten van het peil gebruikgemaakt.

Verdere peilopzet nog niet nodig
Volgens Harold van Waveren, topadviseur waterveiligheid bij Rijkswaterstaat en voorzitter van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling, is de verhoging met 5 centimeter nodig vanwege de aanhoudende droogte. Er is sinds maart weinig regen gevallen en dat verandert voorlopig niet, zegt hij in een interview met de Volkskrant. “De komende tijd zien we bovendien dat de temperaturen omhoog gaan, waardoor er meer water verdampt dan de afgelopen weken. Het wordt dus alleen maar droger.”

Het peil in het IJsselmeer en Markermeer kan maximaal met 10 centimeter worden opgezet ten opzichte van het normale peil van 20 centimeter onder NAP. Rijkswaterstaat houdt die mogelijkheid achter de hand voor als het veel langer droog blijft. Vanwege het broedseizoen en de verwachting voor de Rijnaanvoer is momenteel verdere peilopzet van beide meren nog niet nodig, aldus Rijkswaterstaat.

Extra water naar Veluwemeer
Het Veluwemeer krijgt sinds maandagavond 9 mei extra water uit het Markermeer. Waterschap Zuiderzeeland laat op verzoek van Rijkswaterstaat water in via de Zuidersluis bij gemaal De Blocq van Kuffeler (Almere). Hierna gaat dit water via de Hoge Vaart naar gemaal Lovink (Biddinghuizen) en wordt dan het Veluwemeer ingepompt. Met deze maatregel wordt voorkomen dat het waterpeil in het Veluwemeer te ver daalt. Het waterschap zet verder in heel Flevoland het waterpeil in de vaarten met 10 centimeter omhoog.

Peilen in IJsselmeergebied loep Peilen op dinsdag 10 mei aan het eind van de middag. Voor de actuele situatie in het IJsselmeergebied, zie hier. (Bron: RWsOS-IWP)


MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over de huidige peilverhoging
Toelichting Rijkswaterstaat op flexibel peil
Zuiderzeeland over extra water voor Veluwemeer
H2O Actueel: waarde flexibel peil al bewezen
H2O Actueel: verdringingsreeks in IJsselmeergebied
H2O Vakartikel: stresstest van IJsselmeerbuffer

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning
Kijk dat is onderzoek met resultaat. Is het mogelijk dit naar de EU cie-leden te sturen die besluiten over toepassing drijfmest en Renure ipv Kunstmest -N. Toch flikken ze het om de norm voor Kunstmest- N hoog te houden. In Nederland is in vele onderzoeken en metingen aangetoond dat in de derogatiegebieden de NO3 gehalten veel lager zijn dan de de norm EN lager dan in niet derogatie gebieden!