secundair logo knw 1

Verschillende teams die deze zomer aan The Ocean Race Europe deelnemen, zullen met wetenschappelijke apparatuur aan boord metingen verrichten om microplastics in het water en gegevens over de impact van de klimaatverandering op de zeeën vast te leggen. 

Aan de race nemen twee bootklassen deel, IMOCA 60's en VO65's. Twee VO65-teams, AmberSail2 en W Ocean Racing, zullen tijdens de race monsters nemen van microplastics, terwijl één IMOCA 60-boot, die wordt gevaren door het 11th Hour Racing Team, oppervlaktemetingen zal verrichten van kooldioxide (CO2), de temperatuur van de zee en het zoutgehalte - indicatoren van klimaatverandering. 

Waterneutraal
Het 11th Hour Racing Team streeft ook naar een waterneutrale deelname en is daarvoor een partnerschap aangegaan met de Nederlandse organisatie Water Footprint Implementation, het initiatief van wijlen hoogleraar Arjen Hoekstra.

De gegevens die tijdens de Ocean Race Europe worden verzameld, worden ter beschikking gesteld van wetenschappelijke organisaties die deze problemen bestuderen en in kaart brengen. Metingen van CO2 door het 11th Hour Racing Team zullen worden gebruikt door EuroSea, een door de Europese Commissie gefinancierd programma dat de rol van de oceaan in de klimaatverandering onderzoekt en het systeem voor oceaanobservatie optimaliseert. 

Ocean Race
The Ocean Race Europe komt in de plaats van de Ocean Race, de zeilrace rond de wereld, die vanwege de coronapandemie is uitgesteld tot het 3e kwartaal van 2022. De start van de Europese editie is 26 mei in Lorient in Noordwest Frankrijk en eindigt eind juni in Genua, Italië. 

De boten varen een belangrijk deel van de race in de westelijke Middellandse Zee. "De Middellandse Zee is zeer efficiënt in het absorberen van CO2. Maar haar vermogen om dit te doen kan variëren en moet nauwlettend in de gaten worden gehouden, daarom zijn aanvullende gegevens zo nuttig. Samenwerken met de zeilgemeenschap aan deze zoektocht is een geweldige kans om onze interesse en passie voor de zee op één lijn te brengen voor een gemeenschappelijk doel", verklaart Toste Tanhua van EuroSea. 

Ook de Surface Ocean Carbon Dioxide Atlas (SOCAT) zal de CO2-data van de 11th Hour Racing Teamgebruiken. Het project levert gegevens voor de Global Carbon Budget, een jaarlijkse beoordeling van CO2-niveaus, die informatie verschaft voor doelstellingen en voorspellingen voor CO2-reductie. 

Microplastics
De VO65-teams verzamelen gegevens over microplastics. Deze data moeten bijdragen aan de ontwikkeling van een driedimensionale kaart van al het plastic in de oceaan. De monsters zullen worden geanalyseerd door wetenschappers van het GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel en de gegevens zullen worden gemodelleerd door een team van de Universiteit Utrecht, dat zal onderzoeken in hoeverre de microplastics in de voedselketen en de diepzee-ecosystemen terecht kunnen komen. 

Erik van Sebille, oceanograaf aan de Universiteit Utrecht, zegt: "Het unieke van The Ocean Race is dat de schepen bliksemsnel gaan. Deze snelheid is een geweldige kans voor ons, omdat het betekent dat de metingen op verschillende locaties worden gedaan met een minimum aan tijd ertussen, wat betekent dat de oceaanstromingen niet zullen zijn veranderd tijdens de bemonstering. Dit maakt de interpretatie van de waarnemingen veel gemakkelijker. Het meten van microplastics in de oceaan is echt moeilijk werk, en hoe meer organisaties en teams meehelpen, hoe meer gegevens we krijgen." 

Tijdens een proloog van de race zal de boot Ambersail2 ook gegevens verzamelen in de Oostzee in Noord-Europa. De data zullen worden gedeeld met het Instituut voor marine onderzoek van de Universiteit van Klaipeda in Litouwen voor verder onderzoek naar de verontreiniging van de Oostzee.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.