secundair logo knw 1

Zonnepanelen op rwzi Anrhem-Zuid van Waterschap Rivierenland

Om vaart te kunnen maken met het klimaat- en energiebeleid hebben gemeenten, provincies en waterschappen tijdig meerjarige financiële zekerheid nodig. Uit onderzoek blijkt dat aangescherpte klimaatdoelen de decentrale overheden jaarlijks ruim 1 miljard euro extra kosten. Het Rijk zou dat moeten compenseren.

Dat stelt de Raad van Openbaar Bestuur (ROB) in zijn advies ‘Koersen op klimaatneutraal’, dat op verzoek van demissionair minister Rob Jetten van Klimaat en Energie is opgesteld. Aanscherpen van de klimaatdoelen (Nederland in 2050 klimaatneutraal, CO2-uitstoot in 2035 met 55 procent verminderd) en gebrek aan inzicht in de investeringskosten waren redenen voor de bewindsman om de raad om advies te vragen.

Gemeenten, provincies en waterschappen voeren een groot deel van het klimaat- en energiebeleid uit. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het maken van plannen om woningen te verduurzamen of het plaatsen van windmolenparken en zonneweides.

Volgens onderzoek van de adviesbureaus Andersson Elffers Felix en Improven lopen de extra kosten voor de decentrale overheden op tot ruim 1 miljard euro per jaar als gevolg van de aangescherpte klimaatdoelen. De ROB adviseert op basis van dit onderzoek de minister om gemeenten en provincies te compenseren voor deze bijkomende kosten. Ook adviseert de raad om een deel van de benodigde middelen beschikbaar te stellen op basis van concrete plannen, ‘zodat de beschikbare middelen terechtkomen bij gemeenten en provincies die extra vaart kunnen en willen maken’.

Het advies is tevens de evaluatie van de regeling Capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). Dit is een tijdelijke maatregel die tot en met 2025 loopt en gericht is op het vergroten van de capaciteit van gemeenten, provincies en waterschappen, om klimaat- en energiebeleid uit te voeren.

Voor sommige belangrijke taken is er nu nog weinig zicht op de voortgang die gemeenten, provincies en waterschappen boeken met hun plannen en de uitvoering daarvan, aldus de raad. "De Rijksoverheid dient beter zicht te krijgen op de voortgang van de uitvoering. Ook moeten er instrumenten komen waarmee het Rijk op de uitvoering kan bijsturen.”

De ROB adviseert daarom dat de Rijksoverheid en de decentrale overheden afspraken maken over 'een samenhangend interbestuurlijk instrumentarium' om het decentrale klimaat- en energiebeleid te ondersteunen én te sturen. "Dit vraagt op de eerste plaats om nationale ondersteuningsstructuren, en daarnaast om bestuurlijke gesprekken over de voortgang op bepaalde taken, en – wanneer de voortgang achterblijft – de mogelijkheid tot het geven van aanwijzingen door de minister aan een gemeente, provincie of waterschap."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.