secundair logo knw 1

De Klimaatbestendige Water Aanvoer Midden Nederland heeft de jaarlijkse prijs van het Nationaal Deltacongres gekregen. Deltacommissaris Wim Kuijken reikte het ‘Zonnetje 2017’ uit aan projectleider Peter Hesen tijdens het congres in Leeuwarden.

De Klimaatbestendige Water Aanvoer Midden Nederland (voorheen genaamd Kleinschalige Water Aanvoer) is een systeem om West-Nederland van extra zoetwater te voorzien in perioden van ernstige droogte, vanuit meer oostelijk gelegen gebied. Een samenhangend pakket aan maatregelen vergroot de capaciteit van het huidige watersysteem.

Deltacommissaris Kuijken bracht er in mei een werkbezoek en was onder de indruk, zo vertelde hij bij de uitreiking. “Het is niet alleen technisch behoorlijk complex, maar vooral ook op het gebied van samenwerking.”

Opvallend aan het project is dat er maatregelen in het gebied van het hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden moeten worden getroffen om de waterbeschikbaarheid in naastgelegen hoogheemraadschap Rijnland op orde te hebben in tijden van droogte. Dit vraagt om een intensieve samenwerking en nauwkeurige afweging van belangen. “De partijen in het gebied van Stichtse Rijnlanden hebben geen enkel profijt van de maatregelen. Alles komt ten goede aan de buren.”

Volgens Kuijken lijkt KWA een lokaal project, maar is het meer dan dat. “Als we op meer plekken de watervoorziening vanuit het oosten veilig kunnen stellen, betekent dat dat we in westelijke gebieden de verzilting beter aankunnen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.