secundair logo knw 1

De uit 1975 stammende Houtribsluizen in Lelystad vallen onder het onderhoudscontract I foto: Agnes Monkelbaan via Wikimedia Commons

Vier marktpartijen gaan het ‘natte areaal’ in het IJsselmeergebied en het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden: Dura Vermeer, SPIE Nederland, Van der Lee en BAM Infra Nederland/Van den Herik. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure door Rijkswaterstaat.

Dura Vermeer en SPIE Nederland ontfermen zich over het onderhoud in wat het perceel Noord wordt genoemd in Midden-Nederland: de bruggen en sluizen in het IJsselmeergebied. Het betreft onder meer de bruggen van de Afsluitdijk, de Ramspolbrug en de Houtribsluizen.

In perceel Zuid gaan Van der Lee en de combinatie BAM Infra Nederland/Van den Herik aan de slag. Zij zullen de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden, waaronder de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede.

Variabel onderhoud
De werkzaamheden van de aannemers zijn gericht op het garanderen van de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het ‘natte areaal’, aldus Rijkswaterstaat. Het gaat om het variabele onderhoud.

Hieronder vallen onder andere de conservering tegen roestvorming en het betonherstel bij bruggen en sluizen, het schadeherstel aan sluisdeuren, het vernieuwen van elektronische en hydraulische systemen, het updaten van de cybersecurity van bruggen en het vervangen van camerasystemen en verlichting. De werkzaamheden gaan nu van start.

Flexibele raamovereenkomst
Rijkswaterstaat koos voor een vrij flexibele raamovereenkomst. Het doel is dat specifieke opdrachten eenvoudiger en sneller kunnen worden verstrekt en uitgevoerd. Door deze aanpak worden de capaciteit en het vakmanschap van Rijkswaterstaat en de marktpartijen bij elkaar gebracht.

Het variabele onderhoud is gegund voor een periode van maximaal vier jaar. Rijkswaterstaat trekt hiervoor in totaal 33 miljoen euro uit: 18 miljoen euro voor het IJsselmeergebied en 15 miljoen euro voor het Amsterdam-Rijnkanaal.

Breed scala aan disciplines
Dura Vermeer laat weten dat voor de opdracht de onderdelen Dura Vermeer Infra Assetmanagement en Dura Vermeer Techniek hun krachten hebben gebundeld. De werkzaamheden omvatten een breed scala aan disciplines, zoals civiel, industriële automatisering en elektrotechniek.

Het levensverlengend onderhoud van de draaibruggen van de Afsluitdijk staat als eerste op de agenda. Deze bruggen zijn van groot belang voor de samenleving, aldus Dura Vermeer. Remmen worden vervangen en stootblokken, draagsysteem en brugdek aangepast. Verder gaat het bedrijf onder andere de software aanpassen. Hierdoor wordt de draaibeweging soepeler.

BAM en Van den Herik melden dat zij binnen het project nauw samenwerken vanuit één vast, centraal kernteam. Door de inzet van specialisten en kwaliteitscontroles wordt de kwaliteit van de werkzaamheden gewaarborgd. De bedrijven zijn voorstander van de flexibele contractvorm, omdat dit een positief effect heeft op de voorbereiding- en uitvoeringstijd van een project. Ook worden hiermee de kwaliteit en efficiëntie van het werk vergroot. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Arie van LitDank Arie voor jouw steun. Tja, anderen komen op voor 'ons land'. Ik voor ook mijn water, ook mijn milieu, ook mijn bodem, ook mijn natuur. Iemand moet het doen. 
@Elsa Loosjes (zeer geïnteresDat gaat heel lang duren. En dat is ook de bedoeling van dit boerenbruin rechtse kabinet. Stel je voor dat we de problemen zouden oplossen, wat moeten ze dan? Wie stemt er dan nog op hen? 
Mooi verwoord. Het kabinet in spé heeft velen verleid met termen als 'het geven van duidelijkheid', terwijl er in de praktijk door in te zetten in bewezen niet duurzaam beleid, er grote onzekerheden gaan ontstaan. Ook hier moet het gezegde van 'de wal keert het schip' zich klaarblijkelijk nog maar weer eens in de praktijk gaan bewijzen.
Geheel eens met de reactie van dhr. Peters. "Natuur is leuk", maar even niet als het de landbouw in de weg zit. Dan poetsen we het weg als lastig (kleine snippers??) of ongewenst. Gemiste kans want, afgezien de intrinsieke verantwoording die de overheid en haar burgers heeft voor het behoud van onze natuur is het ook van groot belang voor drinkwater, economie (recreatie/vestigingsklimaat), wetenschap en het welbevinden van miljoenen mensen. En dat poets je niet weg tegen de marginale landbouw- en visserijbelangen.